Picie kawy może zapobiegać chorobie Alzheimera. Naukowcy wskazali konkretny rodzaj

Kawa od lat jest przedmiotem zainteresowania naukowców. Powstały już niejedne badania na temat jej wpływu na nasz organizm. Najnowsze odkrycie zespołu z Uniwersytetu w Weronie wykazało, że czarny napój może skutecznie zapobiegać chorobie Alzheimera. Kawa powstrzymuje tworzenie się tak zwanych splątków neurofibrylarnych - patologicznych struktur, które pojawiają się w mózgu osób cierpiących na tę chorobę. Włoscy badacze swoje eksperymenty prowadzili z użyciem jednego, konkretnego rodzaju kawy.

Nie bój się czarnej kawy - nie tylko smakuje, ale może zapobiec alzheimerowi
Nie bój się czarnej kawy - nie tylko smakuje, ale może zapobiec alzheimerowi123RF/PICSEL

Co to są splotki neurofibrylarne?

Splotki neurofibrylarne to struktury, które powstają w mózgu osób chorych na alzheimera w wyniku agregacji białka tau. Badania pokazują, że im więcej splotków w mózgu, tym objawy choroby stają się silniejsze. Dlatego neurobiolodzy uważają, że powstrzymanie agregacji białka tau pozwoliłoby złagodzić objawy choroby Alzheimera.

Pij espresso, zmniejszysz ryzyko wystąpienia alzhiemera

Jaka kawa kojarzy ci się z Włochami? Dla wielu odpowiedź to: espresso. I słusznie, bo to właśnie tam w 1901 roku Luigi Bezzera stworzył pierwszy ekspres, umożliwiający parzenie tego rodzaju kawy. Od tej pory stało się ono popularne na całym świecie, a dla Włochów jest powodem do dumy. Nie dziwi więc, że zespół badaczy z Uniwersytetu w Weronie pod kierownictwem Mariapiny D’Onofrio wziął na warsztat właśnie espresso. Wyniki swoich eksperymentów naukowcy opublikowali na łamach “Journal of Agricultural and Food Chemistry".

O tym jak kawa wpływa na organizm, przeczytasz w artykule: "Wsyp do kawy dwa produkty. Zmienisz ją w odchudzający napój"

Mimo, że prace badaczy trwają już wiele lat, nadal nie odnaleziono skutecznego sposobu na choroby otępienne123RF/PICSEL

Włosy naukowcy na tropie blokera białek tau

Swoje badania weroński zespół rozpoczął od poznania składu molekularnego espresso oraz wyodrębnienia najważniejszych aktywnych cząsteczek.

Następnie naukowcy na wyhodowanych w warunkach laboratoryjnych komórkach, sprawdzali wpływ ekstraktu z espresso, kofeiny oraz genisteiny (flawonoid zawarty w kawie) na tworzenie splotków neurofibrylarnych. Okazało się, że im wyższe stężenie ekstraktu z kawy, tym mniejsza agregacja białek tau. Wynika z tego, że picie espresso może zapobiegać powstawaniu i łagodzić skutki choroby Alzheimera.

Włosi zbadali też wpływ kofeiny na tworzenie splotków, podobne eksperymenty wykonali także z genisteiną. Choć zaobserwowano mniejszą skłonność białka tau do agregacji, to efekty były znacznie mniej spektakularne niż w przypadku ekstraktu z espresso. Wnioski? Dopiero połączenie wszystkich molekularnych składników kawy, przynosi najlepsze efekty.

Według naukowców wypijanie 2 - 3 filiżanek espresso dziennie może hamować agregację białka tau, a zatem także rozwój choroby Alzheimera. Jednak badacze podkreślają, że potrzebne będą dalsze badania w tym kierunku.

Polscy badacze także zajmują się kwestią leczenia choroby Alzheimera, o ich osiągnięciach pisaliśmy w artykule: "Niesamowite odkrycie polskich naukowców. 5 tysięcy razy skuteczniejsza broń w walce z alzheimerem"

„Przychodzi baba do lekarza”: Jaka ilość kawy dziennie jest najzdrowsza?Polsat Cafe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas