Reklama

Zdrowe sposoby na zrzucenie wagi po ciąży

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej z nas. Całe nasze ciało (włącznie z mózgiem, który przez moment traci trochę na swojej wadze) zmienia się wtedy wyraźnie, a niektóre efekty – zwłaszcza te związane z nabraniem kilku nadprogramowych kilogramów – pozostają z nami również po urodzeniu dziecka. Nie da się ukryć, że jest to kłopotliwe – i to nie tylko dla młodych mam, które przyzwyczaiły się do smukłej sylwetki sprzed ciąży. Sposobów na zrzucenie wagi po urodzeniu jest wiele, ale nie wszystkie są zdrowe, szczególnie że świeżo upieczona mama potrzebuje dodatkowej energii w okresie połogu i karmienia piersią. Jak schudnąć po ciąży, by efekt był szybki, ale nie wyrządził szkód naszemu organizmowi?

Każda kobieta przybiera na wadze podczas ciąży - to fakt. Niektóre więcej, inne mniej i tylko niektóre z nas mogą pochwalić się stosunkowo niewielkim przyrostem masy ciała w tym okresie. W czasie ciąży powinno przybywać nam średnio około 12 kilogramów (masa płodu, łożyska, wód płodowych, płynów zgromadzonych w tkance podskórnej). Każdy kolejny kilogram to już tkanka tłuszczowa (jemy więcej i mniej się ruszamy, a w kuchni folgujemy sobie nieraz bardziej niż powinnyśmy) I to właśnie z tymi nadprogramowymi kilogramami mamy zwykle kłopot po porodzie.

Przygotowania zacznij już w czasie ciąży

Reklama

Niektóre z kobiet - idąc za nierozsądnymi radami niektórych celebrytek - głodzą się jeszcze przed zajściem w ciążę, by nieuchronny wzrost masy ciała był mniej widoczny. Jeśli zbytnio z tym przesadzimy - wyniszczony odchudzaniem organizm będzie słabiej mógł chronić i odżywiać dziecko.

Jeśli chcesz wrócić do swojej sylwetki sprzed ciąży, odradzamy przechodzenie na rygorystyczne diety. Warto więc zawczasu wyrobić sobie zdrowe nawyki żywieniowe - ograniczyć "podjadanie" między posiłkami, zmniejszyć ilość słodyczy (lub na kilka tygodni w ogóle z nich zrezygnować) i wysokokalorycznych, przetworzonych produktów, a przede wszystkim stawiać - w miarę możliwości - na ruch i szeroko pojętą aktywność fizyczną. Okres ciąży można zatem potraktować jako szansę na wyrobienie nawyków, które zostaną z tobą przez resztę życia. Dzięki temu będziesz mogła cieszyć się zdrowiem i zgrabną sylwetką przez długie lata!

W tym kontekście spore znaczenie ma też wiek, w jakim zachodzimy w ciążę. Z biegiem lat zwalnia bowiem nasz metabolizm, przez co rośnie też ryzyko przytycia. I tak trzydziesto- i czterdziestolatki przybierają na wadze szybciej i gwałtowniej niż dwudziestolatki; te ostatnie również o wiele szybciej są w stanie zrzucić dodatkowe kilogramy już po porodzie.

W czasie ciąży nie powinnyśmy pozwalać sobie na nieograniczone folgowanie naszym zachciankom kulinarnym, bo może to zagrozić zdrowiu naszemu i naszego, jeszcze nienarodzonego,  dziecka! Otyłość w ciąży bywa wszak niekiedy przyczyną nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy ciążowej i zwiększa podatność organizmu na infekcje. Również niedowaga jest niewskazana - wtedy nierzadkie są przypadki niedożywienia płodu.

Do nadprogramowych kilogramów w czasie ciąży przyczyniają się także zaparcia. Na szczęście można stosunkowo łatwo zgubić je po wyregulowaniu pracy przewodu pokarmowego. Jak to zrobić? Najbardziej pomocna jest regularna aktywność fizyczna i dieta bogata w błonnik. Śmiało można używać także preparatów z łupiną nasienną babki jajowatej.

Diagnoza: jak rozpoznać problemy jelitowe?

Jak wprowadzić błonnik do diety?

Karmienie a odchudzanie - jak zrobić to dobrze?

To prawda, że możemy schudnąć po ciąży dzięki karmieniu piersią. Ale bardziej wymierne efekty przyniesie nam... skrupulatność w liczeniu kalorii! Dowiedziono, że dodatkowe kilogramy najszybciej i najzdrowiej zrzucimy  po prostu dokładnie kontrolując naszą dietę, a także liczbę przyswajanych kalorii (w nasze zapotrzebowane na energię rośnie w czasie ciąży o zaledwie 500 kcal i wartości tej nie powinnyśmy przekraczać!).  Niewskazane jest również przechodzenie na ostrą dietę odchudzającą tuż po porodzie. Lekarze wskazują, że proces odchudzania można zacząć albo po zakończeniu karmienia piersią, albo - jeśli nasze dziecko karmione jest butelką - dopiero po dwóch miesiącach od narodzin dziecka. To czas połogu, w którym kobiece ciało dochodzi do siebie. Najpierw więc odpoczynek i regeneracja, a dopiero potem plan powrotu do sylwetki sprzed ciąży!

Jak schudnąć po porodzie?

Jeśli w ciąży przybrałaś na wadze ok.  12 kg, to znaczy że masz niewiele do zrzucenia. Każdy dodatkowy kilogram w ciąży to balast, który zostanie z tobą po porodzie.

Niezwykle istotna jest aktywność fizyczna, ale ta zmienia się wraz z czasem liczonym od porodu. Po pierwszych dwóch tygodniach można zdecydować się na nieobciążające spacery, rozciąganie czy nawet podstawy jogi. Po miesiącu doskonale sprawdzą się długie spacery, kilkadziesiąt minut na rowerku stacjonarnym czy pilates, ale warto mieć na uwadze, że mięśnie brzucha nie na wszystkie ćwiczenia będą jeszcze w tym czasie gotowe. Dopiero po sześciu-ośmiu tygodniach można zwiększać intensywność i czas trwania aktywności fizycznej.

Bardzo ważnym czynnikiem jest również dieta. Najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie - pij więc co najmniej dwa litry niegazowanej wody dziennie, w tym 2 szklanki z sokiem z cytryny. Dzięki temu twoja przemiana materii przyspieszy, zmniejszy się też cellulit. Nasz jadłospis z kolei powinien opierać się na wykluczeniach:  należy więc zapomnieć o wysoko przetworzonym jedzeniu, białej mące, gotowych (np. garmażeryjnych) produktach mięsnych, słodyczach, słonych przekąskach i napojach gazowanych. Na dłuższy zrezygnuj też z potraw zawierających węglowodany proste. Najbardziej obfite powinno być śniadanie. Kolejne posiłki powinny być przyjmowane regularnie i w małych porcjach (np. co trzy godziny). W ten sposób unikniesz podjadania! Warto postawić więc na chude białe mięso, pełnoziarniste makarony, ciemne pieczywo, paprykę, ogórki, owoce leśne i cytrusy.

No i na koniec - wykorzystanie naturalnych substancji spalających tłuszcz. Zielona i czerwona herbata (bez cukru!), cynamon, błonnik, imbir i kurkuma - warto zadbać, by częściej niż dotąd pojawiały się w naszym jadłospisie. Błonnik to naprawdę skuteczny sprzymierzeniec w walce o zdrowe ciało! Po pierwsze, pęcznieje w żołądku i zapewnia sytość na dłużej. Po drugie, reguluje częstotliwość wypróżnień, chroniąc zarówno przed zaparciami, jak i biegunkami. Pokarmy bogate w błonnik mają także zwykle niski indeks glikemiczny, dzięki czemu chronią przed wahaniem poziomu cukru w organizmie, a przez to przed napadami wilczego głodu. Na rynku znaleźć można preparaty z błonnikiem z łupiny nasiennej babki jajowatej, która cechuje się większą zdolnością pęcznienia niż nasiona lnu (przez co daje uczucie sytości na bardzo długi czas) oraz ma silniejsze działanie regulujące rytm wypróżnień. Dodatkowo zmniejsza stężenie glukozy we krwi, pomaga kontrolować poziom cholesterolu i, co równie istotne, nie rozleniwia i nie podrażnia jelit.

Nie bez znaczenia będą również masaże ujędrniające, które każda z nas może przeprowadzić podczas codziennej kąpieli. W sklepach można kupić masażery ujędrniające skórę brzucha, które dają doskonałe efekty wysmuklające. Ale bez nich też można się objeść! Wystarczy masować skórę, naprzemiennie polewając ją ciepłą i zimną wodą. Ta sztuczka pozwala pobudzić krążenie, ujędrnić skórę, a także... przyśpieszyć metabolizm!

Nie ma szybkiego sposobu na schudnięcie po ciąży - warto o tym pamiętać za każdym razem, gdy usłyszymy o "cudownej" metodzie, która w magiczny sposób - i w zaledwie kilka dni! - zlikwiduje nadmiar tłuszczu, a skórze na brzuchu przywróci elastyczność. Warto więc do wszystkiego podchodzić z umiarem i chłodną głową  . W ten sposób nie tylko zachowamy dobre zdrowie, ale również będziemy pewne bezpieczeństwa naszych dzieci - no i najważniejsze: bez większego wysiłku i wyrzeczeń wrócimy do formy sprzed ciąży!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje