Reklama

Pora na pora

​Por to krewny cebuli. Jest dwuletnią rośliną zieloną pochodzącą ze wschodnich wybrzeży Morza Śródziemnego. Ceniono ją już w starożytności, skąd rozprzestrzeniła się na cały świat.

Roślina osiąga od 40 do 90 cm wysokości. Ma mięsiste liście barwy od jasnozielonej do ciemnozielonej, które formują się u nasady cebuli.

Reklama

Por jest niezwykle cennym źródłem składników mineralnych i witamin. Można w nim znaleźć potas, wapń, siarkę, magnez, żelazo i fosfor. Z witamin można znaleźć tam B, C, A, K i kwas foliowy. Ten ostatni jest niezwykle ważny dla kobiet w ciąży. Zapobiega powstaniu poważnych uszkodzeń płodu i zaleca się jego spożycie nawet podczas planowania ciąży.

Por zawiera dużo wody. Jest także źródłem białka, a także pektyn i saponin. Związki siarki zawarte w porze mają, podobnie jak w przypadku cebuli, działanie wzmacniające dla układu odpornościowego. Jest skuteczny w zapobieganiu infekcjom bakteryjnym i wirusowym. Ma także działanie przeciwnowotworowe i przeciwzakrzepowe.

Pory są cennym dodatkiem do sałatek i zup. Polecane są szczególnie dla dzieci i młodzieży oraz osób prowadzących siedzący tryb życia. Por jest niskokaloryczny, dzięki czemu nadaje się na zdrową przekąskę. Pobudza łaknienie, wspomaga perystaltykę jelit i zwiększa ilość wydalanego moczu.

Roślina jest pomocna w leczeniu gośćca, czyli reumatoidalnego zapalenia stawów. Zaleca się go także przy miażdżycy, w stanach zmęczenia fizycznego i psychicznego. Ponieważ wspomaga przemianę materii, zalecany jest w leczeniu otyłości i schorzeń wątroby.


Dowiedz się więcej na temat: por

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje