Jak możesz wpłynąć na odporność swojego dziecka

Na częste infekcje oraz zakażenia składa się bardzo wiele czynników, zarówno endogennych, jak i środowiskowych. Zakażenia wśród dzieci najczęściej dotyczą układu pokarmowego oraz układu oddechowego.

Jedną  z  endogennych  przyczyn tego zjawiska jest niedojrzałość układu odpornościowego, który dopiero się kształtuje. Dzieci chorują częściej niż dorośli, ponieważ ich układ immunologiczny nie jest jeszcze nauczony, jak się bronić przed infekcjami. Dlatego tak   ważne   jest   wzmacnianie   układu   odpornościowego najmłodszych.  

Reklama

Jak wzmocnić odporność? 

Jako rodzic możesz zrobić sporo, by wspomóc funkcjonowanie układu immunologicznego swojego dziecka.   Nasza odporność warunkowana jest już w okresie płodowym. Nieodpowiednio zbilansowana dieta matki może prowadzić do niedożywienia płodu, braku podstawowych składników odżywczych,  a tym  samym  do zaburzenia  czynności  układu immunologicznego.  Mleko  matki (dzięki  zawartości  przeciwciał)  ma  właściwości  antybakteryjne, dlatego dzieci karmione piersią chorują znacznie rzadziej niż karmione sztucznie. Karmienie dziecka piersią jest nie tylko najlepszym sposobem żywienia niemowlęcia, ale zapewnia mu także ochronę przed infekcjami.    

Zdrowa dieta  

Przewód pokarmowy to największy organ układu immunologicznego. Dlatego zdrowa dieta jest tak ważna dla budowania naturalnej odporności organizmu. 

Piramida żywienia składa się z pięter, na których zamieszczono różne grupy produktów spożywczych. Każda z nich jest zupełnie inna zarówno pod względem walorów smakowych, jak i wartości odżywczej. Żadna z grup produktów nie może w pełni pokryć zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. Jedynie dieta zawierająca produkty ze wszystkich pięter piramidy żywienia zapewni dziecku zdrowie, energię i prawidłowy rozwój.

Dietę zdrowego dziecka należy oprzeć na produktach zbożowych z pełnego przemiału, warzywach i owocach wzbogaconych o chude mięso, jaja, morskie ryby oraz nabiał.

Trzeba pamiętać również, żeby dziecko jadło regularnie. Szczególnie cenne dla układu immunologicznego:

  • witamina C - chroni komórki odpornościowe; znajdziesz ją w papryce, czarnej porzeczce, cytrusach, natce pietruszki;
  • witamina A - uszczelnia błony śluzowe, co utrudnia przedostanie się zarazkom; znajdziesz ją w marchewce, szpinaku, papryce, brokułach, dyni, morelach, śliwkach;
  • witamina E - potęguje działanie witaminy A; znajdziesz ją w soi, orzechach laskowych, migdałach, pomidorach;
  • selen - pierwiastek wzmacniający działanie układu odpornościowego; znajdziesz go w owocach morza, rybach, jajkach;
  • cynk - uczestniczy w tworzeniu niektórych rodzajów białych ciałek i stymuluje ich wzrost; znajdziesz go w pestkach dyni, warzywach strączkowych i kapustnych, drobiu, rybach.    

Hartowanie  

Bezpośrednim celem hartowania jest wzmocnienie organizmu, wzmożenie odporności na działanie zimna i zmian temperatury. Pamiętaj, że maluch nie zdobędzie odporności przez unikanie zimna. Przegrzewanie również nie wpływa korzystnie, ponieważ zaburza wewnętrzną termoregulację dziecka, które przez to gorzej znosi zmiany temperatury, szybciej marznie i w związku z tym częściej choruje. Podstawą hartowania są codzienne spacery i zabawy na świeżym powietrzu przez przynajmniej 2-3 godziny dziennie, a przy dobrych warunkach atmosferycznych jeszcze dłużej.

Poza tym mycie chłodną wodą, stosowanie niezbyt ciepłych kąpieli, jedzenie lodów zimą. Przeciwwskazaniem do wyjścia z domu dla zdrowych małych dzieci na pewno nie jest deszcz, jedynie temperatura spadająca znacznie poniżej zera.    

Warunki domowe  

Najlepsza temperatura dla naszego dziecka to 19-20°C i właśnie taką powinniśmy utrzymywać w naszych mieszkaniach. Bardzo dobrze na zdrowie dziecka wpływa powietrze, które jest nawilżane. Zbyt suche wysusza śluzówkę i tym samym otwiera drogę dla drobnoustrojów.   

Sen  

Niespokojny bądź zbyt krótki sen odzwierciedla się słabą regeneracją organizmu, co przekłada się na wzrost zapadalności na infekcje. Długość snu jest kwestią indywidualną, przykładowo dzieci w wieku 4-6 lat powinny przesypiać ok 11-12 godzin jednak niektórym maluchom wystarczy mniej.    

Higiena  

Przestrzeganie zasad higieny jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym zdrowie. Jest to szczególnie ważne w okresie zwiększonej zachorowalności oraz przy przebywaniu w dużych skupiskach ludzi (przedszkole, środki komunikacji miejskiej itp.). Od małego warto wpajać dobre nawyki takie jak mycie rąk, po każdym powrocie do domu oraz przed każdym posiłkiem. Dobrym rozwiązanie podczas przeziębienia jest stosowanie środków dezynfekujących do dłoni. 

Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne zaleca aby nauczyć dzieci by kichając nie zasłaniały dłonią ust, ale kichały w łokieć, albo pod swoją koszulkę. Dzięki temu zarazki nie będą się rozprzestrzeniać.    


Marta Furtak - Fizjoterapeuta  

http://www.klubrodzica.com/mozesz-wplynac-odpornosc-swojego-dziecka/    

Dowiedz się więcej na temat: odporność

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje