Czy popularne leki mogą powodować u dzieci alergię?

Ostatnio w prasie pojawiły się doniesienia, że antybiotyki i paracetamol mogą wywoływać u maluchów alergię. O opinię w tej kwestii poprosiliśmy naszego eksperta.

Dr Ewa Najberg:

Nie ma prostej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wiadomo, że alergia stanowi narastający problem. Znacznie częściej występuje w bogatych, cywilizowanych krajach, w dużych miastach i obszarach silnie uprzemysłowionych. Przyczyny jej wzrostu są różnorodne i niejednoznaczne.

Reklama

Z jednej strony obwinia się światowy postęp cywilizacyjny, połączony z degradacją środowiska naturalnego i zanieczyszczeniem żywności. Z drugiej strony uważa się też, że alergii sprzyjają zbyt higieniczne warunki życia, zmniejszenie zakażeń, powszechna antybiotykoterapia oraz szczepienia ochronne. Jest to tzw. higieniczna teoria alergii, zgodnie z którą przesadna czystość i ograniczenie kontaktu z zarazkami zaburzają prawidłową czynność układu immunologicznego, a przez to zwiększają liczbę uczulonych dzieci.

Można więc powiedzieć, że częste stosowanie antybiotyków i paracetamolu w celu szybkiego opanowania każdej, nawet drobnej, wirusowej infekcji, może sprzyjać powstawaniu alergii. Również same leki (zwłaszcza antybiotyki) mogą wywoływać reakcje uczuleniowe.

Stąd tak trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: czy antybiotyki i paracetamol mają bezpośredni wpływ na uczulenia u dzieci. Tym bardziej, że choroby alergiczne są wywoływane nie tylko przez czynniki środowiskowe, ale przede wszystkim genetyczne.

Dowiedz się więcej na temat: paracetamol | antybiotyki | alergia | leki | dzieci

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje