Zabawki sensoryczne dla niemowląt

Spacerując po sklepach z asortymentem dla dzieci lub przeglądając oferty sklepów internetowych, możemy znaleźć niezliczoną ilość zabawek dla maluchów, w każdym przedziale wiekowym. Oczywiście każdy przedmiot będzie opisany jako prawidłowo stymulujący rozwój dziecka w jednym, a najczęściej w kilku jego sferach.

W całym nadmiarze dostępnych produktów zapominamy, że funkcjonujemy sensorycznie na dużo wyższym poziomie niż nasz niemowlak i to co nam może wydawać się ciekawe i zróżnicowane, niekoniecznie spełni funkcję edukacyjną w przypadku naszego dziecka.

Reklama

Okres niemowlęcy, w zależności od źródła, jest różnie definiowany, najczęściej nazywamy go okresem od urodzenia dziecka do momentu ukończenia 12 miesiąca życia. W tym czasie dziecko uczy się postrzegania świata, a jego zmysły funkcjonują na poziomie opisanym poniżej.

Wzrok:

- zaraz po urodzeniu niemowlę odróżnia jednolicie szarą powierzchnię od powierzchni pokrytej czarno-białymi pasami, szerokości 2,5 cm,

- dziecko w normie rozwojowej od początku rozróżnia barwy i spostrzega przestrzeń jako trójwymiarową, wykazuje skłonność do skupiania wzroku na obszarach brzeżnych prezentowanego przedmiotu,

- płynność ruchów oczu pojawia się po ukończeniu 2. miesiąca życia, - do 3. miesiąca życia dziecko widzi dobrze przedmioty znajdujące się w odległości 21 centymetrów od jego twarzy (to typowy dystans dzielący twarz matki od twarzy niemowlęcia podczas karmienia).

Słuch:

- kształtuje się  już podczas rozwoju prenatalnego,

- niemowlę preferuje głosy żeńskie, jest wrażliwe na hałasy i dopiero uczy się lokalizować źródło dźwięku.

Smak i powonienie:

- od momentu narodzin dziecko reaguje na smaki i zapachy jak osoba dorosła,

- wykazuje awersję do smaku goryczy, prezentuje wyraźne zadowolenie przy konsumpcji płynów słodkich, reaguje grymasem na nieprzyjemne zapachy.

Dotyk (czucie):

- odczuwanie bodźców dotykowych rozwija się w kierunku od głowy do stóp,  

- początkowo dziecko poznaje świat przez usta (wkłada rączki i przedmioty do buzi, ssie, pobiera pokarmy),

- stopniowo uczy się używać rączek a poznawanie oralne ustępuje miejsca analizie dotykowo wzrokowej przedmiotów,

- dziecko odczuwa też temperaturę, ucisk na ciało, ciężar kołderki i materiały ubrań.  

Ruch i równowaga

(z punktu widzenia metody integracji sensorycznej, również postrzegany jako zmysł):

- wrodzoną cechą dziecka jest sięganie w kierunku spostrzeganych przedmiotów,

- między 5. a 6. miesiącem życia dziecko sięga po przedmiot kontrolując ruch wzrokowo,

- między 6. a 8. miesiącem życia dziecko poszukuje ukrytych przedmiotów, przekłada przedmioty z jednej ręki do drugiej, rozwija się chwytność palców.  

Do powyższych zmysłów dobrane są poszczególne informacje, które mogą zasugerować nam jaką zabawkę sensoryczną warto kupić. Wśród wielu gadżetów stymulujących rozwój sensoryczny poszukajmy tych najbardziej stymulujących rozwój malucha. 

Kostka sensoryczna 

- najlepiej spełnia swoją rolę, kiedy dziecko potrafi już eksplorować przedmioty oburącz z kontrolą wzrokową,

- najlepiej aby każda ze ścian miała zróżnicowaną fakturę i wzory,

- rozmiar kostki powinien być dostosowany do dziecka, tak aby bez trudności mogło unieść ją oburącz lub obracać.

Pozytywki

- dziecko pamięta dźwięki, które otaczały je jeszcze w łonie matki, czasem zamiast grającej zabawki lepiej skupi uwagę płyta, której mama słuchała podczas ciąży, - po narodzinach dzieci preferują dźwięki zbliżone do szumów, jednostajne, o niskich częstotliwościach (np. suszarka, piorąca pralka, odkurzacz),

- głośne, nagłe dźwięki wywołują reakcję obronną u niemowlęcia w postaci odruchu Moro.

Gryzaki

- grubość powinna być dostosowana do dłoni dziecka, tak aby mogło chwycić gryzak obejmując go prawie w całości - najlepiej spełniają swoją funkcję kiedy dziecko zaczyna przygotowywać się do spożywania pokarmów stałych (5-6 miesiąc życia), pojawiają się wtedy pierwsze ząbki, oprócz ssania pojawia się umiejętność gryzienia,

- warto zaopatrzyć się w kilka rodzajów gryzaków z różnorodnymi wypustkami i fakturami, o różnorodnych kształtach. Masują one dziąsła, przynoszą ulgę podczas ząbkowania, wspomagają trening gryzienia i gospodarowania śliną.

Kołderki dociążeniowe

- często reklamowane, jako uspokajające i pomagające w zasypianiu dziecka,

- przed zakupem najlepiej skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej, ponieważ wagę i wielkość takiej kołderki należy indywidualnie dostosować do dziecka.

Maty interaktywne/edukacyjne

- najlepiej spełniają swoją rolę kiedy dziecko zaczyna obracać się, wyciągać rączkę w kierunku interesującego je przedmiotu, - jeżeli dziecko na razie tylko leży na pleckach, warto obniżyć wiszące elementy tak aby mogło je chwycić, lub nimi poruszyć,

- im bardziej miękka mata tym trudniej będzie dziecku obracać się czy odwracać główkę,

- dla najmłodszych lepiej wybrać matę w kontrastujących kolorach (np. czarno-biały),

- mata z wiszącymi elementami i urozmaiconym podłożem wystarczająco stymuluje zmysły dziecka, jeżeli dodatkowe elementy będą jeszcze świecić, grać - będzie to za dużo bodźców dla dziecka. Najlepiej kiedy dany element wydaje dźwięk po dotknięciu/złapaniu przez malucha, wystarczy, że będzie to np. szeleszczący materiał.

Czarno białe książeczki/obrazki

- im mniejsze dziecko tym prostszy wzór (np. geometryczne kształty), tym bardziej kontrastujące kolory (czarno - biały),

- stopniowo przechodzimy do bardziej skomplikowanych wzorów np. proste kształty zwierzątek,

- nie zmieniamy zbyt szybko pokazywanych obrazków, możemy zbliżać i oddalać obrazek aby trenować wzrok,

- 30 cm to odległość z której niemowlak będzie widział najwyraźniej,

- oprócz pokazywania, lub dawania dziecku do rączki takiego obrazka, możemy rozwiesić je po 2 stronach łóżeczka/kołyski, tak aby dziecko miało okazję do obracania główki i oglądania wybranego obrazka.


Magdalena Gorgol, logopeda

http://www.klubrodzica.com/gadzety-sensoryczne-dla-niemowlat/              

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje