Reklama

Jak dziecko poćwiczy, to i poczyta

Chcesz, by twoje dziecko dobrze się uczyło? Pilnuj, by nie opuszczało zajęć z wychowania fizycznego.

Sugerują to wyniki najnowszych badań naukowców z Uniwersytetu Illinois. W opublikowanej na łamach czasopisma "Brain and Cognition" pracy piszą oni, że u dzieci, które są bardziej sprawne fizycznie, obserwuje się podczas czytania szybsze i bardziej stabilne reakcje układu nerwowego. To przekłada się na lepsze zdolności językowe i szybsze rozumienie tekstu.

Sprawność fizyczna = wyższe zdolności poznawcze

Ogłoszone właśnie odkrycia nie dają co prawda bezpośredniego dowodu na to, że wyższy poziom sprawności fizycznej wpływa na zmiany w obserwowanej aktywności mózgu, oferują jednak potencjalną szansę wyjaśnienia ścisłego związku poziomu wytrenowania z obserwowanymi w przypadku różnych zadań wyższymi zdolnościami poznawczymi.

Reklama

- Wiemy, że jest różnica między dziećmi lepiej i słabiej wyćwiczonymi fizycznie - mówi profesor Charles Hillman z UI, pierwszy autor pracy.Na razie nie umiemy jednak odpowiedzieć na pytanie, czy ta różnica to faktycznie wynik lepszej sprawności fizycznej, czy na jedno i drugie wpływa jeszcze jakiś inny czynnik - dodaje.

Aktywność fizyczna pomaga efektywnie wykorzystać mózg

Badacze analizowali odczyt elektroencefalograficzny fal mózgowych u dzieci czytających zdania, które mają sens albo nie. Badano tzw. potencjały wywołane N400 i P600, związane odpowiednio z rozumieniem tekstu i odczytaniem reguł gramatycznych. Wcześniejsze badania pokazywały, że na przykład potencjał N400 ma niższą amplitudę, gdy słyszymy sensowne zdanie, a wyższą, gdy zdanie nie ma sensu.

U dzieci zbadano też pułap tlenowy, by określić poziom wytrenowania. Okazało się potem, że u dzieci o większej sprawności amplitudy obu sygnałów były wyższe zarówno w przypadku sensownych, jak i bezsensownych zdań. Opóźnienie sygnału N400 było też u nich krótsze, co oznacza, że ich mózg opracowuje czytany tekst szybciej. Co jeszcze ważniejsze, różnice odczytywanej aktywności elektrycznej mózgu korespondowały z wyższymi u bardziej sprawnych fizycznie dzieci zdolnościami czytania i rozumienia tekstu.

- Nasze badania wskazują, że praca mózgu bardziej wyćwiczonych dzieci jest inna, wydaje się, że potrafią bardziej efektywnie wykorzystać jego możliwości, by lepiej rozumieć tekst - mówi Hiller. To kolejne potwierdzenie pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na aktywność umysłową. Badacze z Uniwersytetu Illinois zapowiadają kontynuację prac zmierzających do zrozumienia tego mechanizmu.

Grzegorz Jasiński



Informacja własna

RMF24.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy