“Tłuszcz starości". Pozbądź się go z mięśni a odmłodniejesz

Naukowcy twierdzą, że odkryli tłuszcz, który odgrywa kluczową rolę w procesach starzenia. Co ciekawe można kontrolować jego poziom poprzez nie zajmujące wiele czasu ćwiczenia. Naukowcy uważają, że to odkrycie może stać się istotne dla badań nad "odmładzaniem" organizmu.

Starość można powstrzymać ćwiczeniami? Naukowcy twierdzą, że tak
Starość można powstrzymać ćwiczeniami? Naukowcy twierdzą, że takCanvaProINTERIA.PL

• Naukowcy odkryli nowy rodzaj lipidów - “tłuszcz starości" może odpowiadać za starzenie się organizmu.
  • Badania wykazały, że im więcej mamy lat, tym większe stężenie lipidu BMP w mięśniach.
  • Wystarczy nawet krótkotrwała aktywność fizyczna, by poziom “tłuszczu starości" spadał. Naukowcy widzą w tym szanse na cofanie zegara biologicznego.

Dlaczego się starzejemy?

Dlaczego ludzie się starzeją? Co przyśpiesza ten proces? W jaki sposób można go zahamować? To pytania, które stawiają sobie badacze zajmujący się gerontologią (nauka o procesach starzenia się). Jak pokazują dotychczasowe odkrycia, starzejemy się z wielu powodów: zmian, które zachodzą w naszych chromosomach, stresu komórkowego czy z przyczyn epigenetycznych, czyli takich, które dziedziczymy, lecz nie w genach.

Epigenetyka to nauka zajmująca się badaniem dziedziczenia pozagenowego — dowiedziono, że nasza dieta, styl życia, poziom stresu mają wpływ nie tylko na nas samych, ale również na nasze dzieci i wnuki. Oznacza to, że my również dziedziczymy po rodzicach pewne uwarunkowania wynikające z ich sposobu życia czy środowiska, które mają wpływ między innymi na sposób i tempo, w jakim się starzejemy. Wszystkie wymienione powody starzenia się są trudne do zatrzymania, a wszelkie terapie, które naukowcy próbują wdrażać, nie przynoszą spektakularnych efektów. Na starzenie się nie ma leku, jednak najnowsze odkrycie holenderskich naukowców dowodzi, że nie jesteśmy w tej kwestii całkiem bezradni. Mało tego, nie potrzeba wcale wiele wysiłku, by pewne procesy starzenia się zahamować.

Dlaczego się starzejemy?
Dlaczego się starzejemy? Scott GriesselEast News

Tłuszcz, który postarza

Kilka dni temu na łamach czasopisma naukowego poświęconego procesom starzenia się -  “Nature Aging" ukazał się artykuł “A conserved complex lipid signature marks human muscle aging and responds to short-term exercise". Zespół naukowców z doktorem Georgesem E. Janssensem, przedstawił w nim rezultaty swoich prac. Holenderscy badacze twierdzą, że zidentyfikowali cząsteczki tłuszczu, które odgrywają kluczową rolę w procesach starzenia.

Naukowcy zaobserwowali, że w mięśniach osób starszych występuje dużo większe stężenie konkretnego rodzaju lipidu, niż u ludzi młodych. Tłuszcz nazwano bis(monoacylglycero)phosphate, czyli w skrócie BMP. Polska nazwa lipidu to bis(monoacyloglicero)fosforan. Badacze zafascynowani swoim odkryciem zaczęli przeprowadzać testy na myszach, a następnie na ludziach.

Im jesteśmy starsi, tym więcej cząsteczek tłuszczu gromadzi się w mięśniach

Dzięki badaniom lipidomicznym naukowcy mogli przyjrzeć się różnym tłuszczom obecnym w jednej tkance. Przebadano dziesięć różnych tkanek i na tej podstawie holenderscy badacze wyodrębnili 1200 unikalnych typów lipidów. Zaskoczeniem było dla nich odkrycie, że u większości starych myszy poziom BMP stale wzrastał.

W drugim etapie badań pobrano próbki tkanek od ochotników. Badanych podzielono na dwie grupy: młodszą (20 - 30 lat) i starszą (65-80 lat). Obserwacja dokonana na myszach potwierdziła się także u ludzi — BMP gromadzi się w starzejących się tkankach. Dotychczasowe wyniki pokazują, że odkryty w Holandii rodzaj tłuszczu może być odpowiedzialny za starzenie się organizmów. Jednak konieczne są dalsze badania, bo istnieje też możliwość, że wysoki poziom BMP jest nie przyczyną, a efektem starzenia się.

Aktywność fizyczna może redukować procesy starzenia
Aktywność fizyczna może redukować procesy starzenia123RF/PICSEL

Ćwiczenia odmładzające

Wiele mówi się o tym jak ważna dla zdrowia i długiego życia jest aktywność fizyczna. Liczne badania naukowe dowodzę, że ćwiczenia zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci i wydłużają życie. Odkrycie naukowców z Uniwersytetu w Amsterdamie pokazuje też, że sport może odmładzać. Ich badanie wykazało, że nawet krótka aktywność fizyczna zmniejsza poziom BMP w mięśniach. Jedno z wyjaśnień mówi, że ćwiczenia zmieniają sposób, w jaki organizm rozkłada tłuszcze.

Badacze mierzyli zawartość lipidów w mięśniach przed i po godzinnej aktywności fizycznej, a następnie porównywali ją z wynikami osób, które przez większą część dnia siedziały. Okazało się, że poziom lipidu w tkankach osób ćwiczących był wyraźnie niższy niż u “kanapowców". Badanie trwało tylko cztery dni, już tak krótki czas wystarczył, by obniżyć poziom “tłuszczu starości". Naukowcy planują dalsze badania nad odkrytym przez siebie lipidem, chcą ustalić, dlaczego BMP akumuluje się w tkankach seniorów, oraz czy istnieją inne metody niż aktywność fizyczna, które pozwalałby obniżać jego poziom.

“Pomysł, że moglibyśmy odwrócić proces starzenia, przez długi czas był uważany za fantastykę naukową" - stwierdził w oświadczeniu jeden z autorów badania, profesor Riekelt Houtkooper i dodał: "Ale to odkrycie pozwala nam o wiele lepiej zrozumieć proces starzenia".

"Pan od WF-u": Trening nóg pomoże szybko spalić kalorieIPLA
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas