Zjadanie dwóch posiłków dziennie sprzyja chudnięciu

Jedzenie tylko dwóch posiłków dziennie, w tym śniadania, skuteczniej przyczynia się do chudnięcia niż częstsze jedzenie w małych ilościach – wynika z badania, które zamieściło internetowe wydanie pisma “Journal of Nutrition”.

Naukowcy z Loma Linda University School of Public Health (Kalifornia, USA) we współpracy z kolegami z Czech doszli do takich wniosków po przenalizowaniu danych zebranych wśród ponad 50 660 dorosłych w wieku 30 lat i starszych. Byli to uczestnicy badania pt. Adventist Health Study-2 (AHS-2), które objęło członków kościoła Adwentyści Dnia Siódmego z USA i Kanady. Jak zaznaczają autorzy pracy, stanowią oni stosunkowo zdrową populację ludzi. 

Reklama

Skoncentrowano się na informacjach dotyczących: liczby posiłków w ciągu dnia, liczby godzin w nocy bez posiłku, jedzenia śniadań oraz pory spożywania największego posiłku. Stan zdrowia i zmiany wskaźnika masy ciała (BMI) u badanych osób śledzono średnio przez 7-8 lat. W analizie uwzględniono czynniki demograficzne i związane ze stylem życia, które mogłyby mieć wpływ na wyniki. 

Naukowcy zaobserwowali, że cztery czynniki sprzyjały spadkowi masy ciała: spożywanie tylko dwóch posiłków dziennie, niejedzenie w nocy przez co najmniej 18 godzin od ostatniego posiłku, niepomijanie śniadania oraz zjadanie największego posiłku na śniadanie lub obiad (przy czym większe śniadanie było skuteczniejszym czynnikiem sprzyjającym chudnięciu). 

Z tyciem najsilniej związane były: jedzenie więcej niż trzech posiłków dziennie - przy czym przekąski liczono jako dodatkowe posiłki oraz spożywanie najbardziej kalorycznego posiłku wieczorem (kolacja). 

Zdaniem współautorki pracy dr Hany Kahleovej z Instytutu Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej w Pradze (Czechy) wyniki te potwierdzają słuszność starej maksymy, która mówi, by jeść śniadanie jak król, obiad jak książę, a kolację jak biedak. 

Badaczka podkreśla, że w praktyce aby schudnąć powinno się zjadać śniadanie i obiad, pomijać kolację, unikać przekąsek w ciągu dnia, zjadać najbardziej kaloryczny posiłek rano (śniadanie) oraz nie jeść co najmniej 18 godzin przez noc.

PAP Nauka

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: śniadania

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje