Pozornie zdrowe

O tym, że cukier jest obecny w ciastkach, cukierkach, słodkich napojach czy lodach wiedzą już dzieci. O tym, że zjadanie słodyczy nie dodaje nam zdrowia też już wszyscy dobrze wiemy.

Cukier prosty to ekspresowy zastrzyk energii, o krótkim czasie działanie. Częste zjadanie słodyczy rozbudza nasz apetyt na jeszcze większe jego dawki. O konsekwencjach takich jak próchnica, nadwaga czy otyłość chyba nie ma sensu już przypominać.

Reklama

Ale czy zdajemy sobie sprawę, że cukier jest obecny w takich produktach jak: jogurty owocowe, batoniki typu fit czy płatki śniadaniowe? To szczególnie ważne dla wszystkich, którym zależy na zdrowszym sposobie odżywiania. Nadmiar cukru prowadzić może do insulinooporności i przyczynić się do rozwoju cukrzycy.

Skutkuje też pośrednio rozwojem nadciśnienia tętniczego i rozwojem chorób układu krążenia. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje zjadanie nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru na dobę. Wydaje się, że to dużo? Tylko pozornie.

Przeciętny zjadacz żywności wysokoprzetworzonej potrafi przekroczyć tę normę nawet trzykrotnie. Powszechną w ostatnich latach praktyką jest podawanie zawartości cukru w rozbiciu na różne określenia. Często funkcjonuje on jako glukoza, fruktoza, sacharoza, syrop glukozowo-fruktozowy, cukier trzcinowy, cukier brązowy, koncentrat soków owocowych, melasa, syrop z agawy, syrop z kukurydzy. Nie ułatwia to życia konsumentom i nie usprawnia czytania etykiet.

Na co warto zwrócić uwagę?

Płatki śniadaniowe - ich oferta może przyprawić o zawrót głowy. Nie czarujmy się: tak zwane płatki fit mają niemal tę samą zawartość cukru co słodkie, czekoladowe płatki dla dzieci. Jego ilość jest skrzętnie rozbita i zapisana przy użyciu czterech czy pięciu określeń cukru. Zależy ci na zdrowiu? Kup zwykłe, czyste płatki owsiane i dodaj do nich świeże owoce, których mamy teraz pod dostatkiem.

Sklepowe półki uginają się od bogatej oferty gotowych owsianek, które wystarczy zalać wrzątkiem. I tutaj  należy zachować czujność. Nierzadko kubek z taką owsianką aż pęka w szwach od cukru, utwardzanych olejów roślinnych, emulgatorów i aromatów. Jogurty owocowe - samo zdrowie! Czyżby? W stupięćdziesięciogramowym kubeczku takiego jogurtu znajdziemy około cztery łyżeczki czystego cukru, którym go dosłodzono. W składzie produktu będzie zgrabnie rozbity z użyciem kilku określeń, żeby nie zepsuć ułudy zdrowia i nie wyodrębnić cukru wcześniej niż wsadu owocowego.

Batoniki fit - konieczne dla pięknej sylwetki? Niestety młode dziewczyny chętnie łapią się na takie triki. Trzeba przyznać, że oferta producentów nie jest jednorodna i zdarza się kupić wartościową przekąskę. Niemniej bez trudu znajdziemy pseudozdrowe batoniki, których aż jedną trzecią składu stanowi sam cukier.

Czytanie etykiet nie należy do ulubionej części zakupów. Warto jednak wiedzieć, co się je. Warto wybierać prawdziwie zdrowsze, a nie marketingowo rozpropagowane produkty.

Ewa Koza, mamsmak.com    

Dowiedz się więcej na temat: dieta

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje