Jedz letnie warzywa i owoce

Sezon letni obfituje w dorodne, smaczne warzywa i soczyste owoce. To najlepszy czas, aby zrezygnować z ciężkich potraw na rzecz lekkich i prostych w przygotowaniu dań. Surowe, gotowane, pieczone czy grillowane – polskie warzywa i owoce smakują doskonale pod każdą postacią.

O ciekawych sposobach ich wykorzystania i wpływie na nasz dobry nastrój opowie Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska - specjalista ds. żywienia i ekspertka kampanii "Warzywa i owoce - na szczęście!".  

Czas na grillowanie

Jedną z bardziej popularnych aktywności wśród Polaków w okresie letnim jest grillowanie. Spotkania z najbliższymi pozytywnie wpływają na poczucie szczęścia i ogólny dobrostan, podobnie jak sięganie po warzywa i owoce, które - regularne spożywane - poprawiają nasz nastrój i samopoczucie.

 - Zachęcam, aby połączyć przyjemne z pożytecznym - wybierzmy się z rodziną czy przyjaciółmi za miasto, a do jedzenia przygotujmy sałatkę z kolorowych grillowanych warzyw (np. cukinii, papryki czy bakłażana) z dodatkiem kurczaka. Poza białkiem, którego źródłem jest mięso, taka lekka sałatka dostarczy odpowiedniej porcji błonnika na lepsze trawienie, beta-karotenu na bezpieczniejsze opalanie, a także potasu - do utrzymania równowagi elektrolitowej w upalne dni. Im bardziej kolorowo będzie na talerzu, tym więcej witamin i minerałów znajdzie się w naszym organizmie - mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, specjalista ds. żywienia, ekspertka kampanii "Warzywa i owoce - na szczęście!".  

Makaron... ale z cukinii!


Cukinia jest lekkostrawnym i delikatnym w smaku warzywem. Zawiera mnóstwo witamin (C, A, K i z grupy B) i składników mineralnych (m.in. magnez, potas i żelazo). - Cukinia nie musi nam się kojarzyć wyłącznie z dodatkiem do leczo czy potrawką z piekarnika. Możemy ją podać także w formie makaronu! Długie, cienkie nitki uzyskamy za pomocą specjalnej obieraczki lub temperówki. Cukiniowy makaron doskonale będzie komponował się z kurczakiem w towarzystwie łagodnego sosu śmietanowego. Danie efektowne, proste w wykonaniu i niesamowicie smaczne - zapewnia dietetyczka.  

A na deser?

- Moja deserowa propozycja na lato to czereśnie pod lekkim biszkoptem i własnoręcznie przygotowany kisiel porzeczkowy - proponuje ekspertka kampanii.

Czereśnie
są lekkie i oczyszczające. Regulują procesy przemiany materii, są źródłem potasu wpływającego na serce oraz nerki, a zawarta w nich witamina B5 wspomaga leczenie artretyzmu. Ich czerwone odmiany są bogatym źródłem bioflawonoidów, czyli przeciwutleniaczy pomagających zwalczać wolne rodniki. Porcja czereśni dostarcza organizmowi również żelaza, wapnia i dużej ilości jodu.

Czerwone porzeczki
zawierają znaczące ilości pektyn, dzięki czemu kontrolują poziom cukru i cholesterolu we krwi. Łagodzą dolegliwości żołądkowo-jelitowe, regulują przemianę materii, działają przeciwzapalnie, hamują rozwój bakterii, wskazane są także przy niewydolności wątrobowej lub przy przewlekłych schorzeniach wątroby i zgadze.

Zawarte w czerwonych porzeczkach witaminy C i PP oraz żelazo i garbniki działają ściągająco, tonizująco i antybakteryjnie, dlatego polecane są przy cerze tłustej i trądzikowej.

- Żółte, różowe, czerwone, ciemnoczerwone oraz prawie czarne - takie odmiany czereśni możemy spotkać na lokalnych bazarach czy w pobliskich warzywniakach. Słodkie polskie czereśnie w połączeniu z lekkim biszkoptem to wspaniały duet, który sprawdzi się jako deser podczas letniego sezonu - mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska. - Chcecie poznać przepis na to, aby poprawić sobie nastrój? - Domowy kisiel porzeczkowy! Owoce te są cenne zarówno dla zdrowia, jak i urody - przekonuje.  

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna "Warzywa i owoce - na szczęście!" sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.  

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: zdrowie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje