Idealne przedszkole dla malucha

Jakie powinno być idealne przedszkole? Rodzice odpowiedzą, że nowoczesne, bezpieczne, wspierające rozwój dziecka w każdej sferze.

Maluchy będą przekonywały, że najlepiej, gdy jest kolorowe i wesołe. Trudno o jedną odpowiedź na tak postawione pytanie. Bardzo prawdopodobne, że w ogóle takiej nie znajdziemy, bo chyba nie ma placówek idealnych. Dobre przedszkole pobudza rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny maluchów. Jest otwarte na indywidualne potrzeby kilkulatków, ale także ich rodziców. Wspomaga w wychowaniu, propaguje postawę kreatywnej otwartości, adekwatnego poczucia własnej wartości i samodzielności. Odpowiednia placówka zatrudnia profesjonalną kadrę, zapewnia twórcze pomoce do zabawy i nauki. Ale to dopiero początek recepty na doskonałe przedszkole dla naszej pociechy.

Reklama

Recepta na doskonałe przedszkole

No właśnie - rodzice przeglądający oferty, słuchający porad znajomych i biegający od jednej instytucji do drugiej stoją przed nie lada wyzwaniem. Ważne, żeby ani na chwilę nie zagubili się w tych poszukiwaniach najmłodsi, bo przecież to właśnie oni są najważniejsi. Wybierając ofertę zajęć, profil instytucji zawsze trzeba brać pod uwagę potrzeby, osobowość, zainteresowania i predyspozycje dziecka oraz nasze możliwości finansowe (szczególnie w przypadku przedszkoli prywatnych), czasowe (szczególnie w aspekcie wymogu angażowania się rodziców w życie przedszkola), organizacyjne (szczególnie, jeżeli konieczny będzie daleki dojazd do placówki). Problem odpowiedniego wyboru nie jest wyolbrzymiony. Z jednej strony przedszkola zachęcają rozmaitą i bardzo interesującą ofertą zajęć dodatkowych, specjalizacji, nowoczesnych metod i autorskich programów; z drugiej być może przyjdzie nam stoczyć ostrą walkę o miejsce w wybranej placówce, bo te najlepsze cieszą się zwykle dużym powodzeniem.

A gdzie współczesne przedszkola szukają inspiracji, żeby przyciągać ciekawą ofertą rodziców i zaspokajać potrzeby maluchów?

Czasami inspiracją są koncepcje, które powstały blisko 100 lat temu. W tym momencie można z zaskoczeniem zapytać, czy to nie jest niebezpieczne, bo przecież w trakcie ostatniego stulecia tak wiele się zmieniło: zmianom uległa struktura społeczna, obyczaje, specyfika gospodarek narodowych, pojawiło się wiele osiągnięć technicznych i nowych technologii? Czy w epoce społeczeństwa informacyjnego można wzorować się na koncepcjach z czasów, gdy rzeczywistość, w której każdy posiada komputer i telefon komórkowy - mało komu się śniła? A jednak tak się dzieje. Idee, które zrodziły się niemal przed wiekiem zostają na nowo odkrywane, weryfikowane i dostosowywane do współczesnych warunków.

W Polsce coraz większą popularnością cieszą się placówki wychowania przedszkolnego

realizujące program według myśli Marii Montessori i Rudolfa Steinera. Spróbujmy zatem sięgnąć do korzeni i przypatrzeć się wybranym elementom tych właśnie koncepcji. Już na samym początku warto uświadomić sobie, że czym innym jest placówka działająca stricte według danej koncepcji (np. przedszkole motessoriańskie, przedszkole waldorfskie), a czym innym przedszkole, które czerpie tylko z pewnych elementów metody. Jeżeli mamy wątpliwości przy wyborze, dobrze jest dokładnie wypytać, jaki profil ma dana instytucja. Te pierwsze funkcjonują w Polsce raczej, jako podmioty prywatne. Z elementów metody, ciekawszych pomysłów czy proponowanych pomocy czerpią w mniejszym lub większym stopniu zarówno przedszkola publiczne, jak i niepubliczne, a także inne ośrodki opiekuńczo - wychowawcze. W centrum koncepcji pedagogicznej Marii Montessori leży wszechstronny rozwój dziecka: fizyczny, duchowy, społeczny i emocjonalny oraz jego kreatywna i twórcza aktywność.

Dowiedz się więcej na temat: placówka | maluch | maluchy | rodzice | placówki | przedszkola | rozwój dziecka | przedszkole

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje