Hartuj się kto może

Nadchodzi jesień, a wraz z nią czas przeziębień. Jeśli chcesz, aby w tym roku twój smyk rzadziej chorował, już od dziś zacznij wzmacniać jego odporność. Radzimy, jak to zrobić.

Układ odpornościowy dziecka nie jest w pełni dojrzały. - Przez pierwsze miesiące życia niemowlę jest chronione przed chorobami dzięki przeciwciałom otrzymanym od matki. Jednak wystarcza ich tylko na pierwsze 3-6 miesięcy życia. By jego układ odporności był kompletny, oprócz odporności wrodzonej musi rozwinąć się też jego druga część - tzw. nabyta. Powstaje ona przez długi czas na skutek kontaktu z wirusami i bakteriami - wyjaśnia dr Paweł Grzesiowski, immunolog i pediatra z Narodowego Instytutu Leków w Warszawie.

Reklama

Ponieważ układ odpornościowy dziecka nie funkcjonuje tak sprawnie jak u osoby dorosłej, nie potrafi skutecznie walczyć z inwazją bakterii i wirusów, które go atakują. Pełnię zdolności obronnych uzyskuje dopiero około 6.-7. roku życia. Do tego czasu szkrab jest więc bardzo podatny na różne infekcje. A te najczęściej dopadają go właśnie jesienią i zimą. Jeśli chcesz, by w tym roku było inaczej, musisz wzmocnić jego odporność.

Zadbaj o dietę

Odpowiednio skomponowane menu to połowa sukcesu w budowaniu odporności dziecka. Nie może w nim zabraknąć warzyw i owoców, gdyż to one są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych, których na jesieni może brakować malcowi. Postaraj się zatem, by jak najczęściej na talerzyku brzdąca gościły: brokuły, szpinak, sałata, natka pietruszki, truskawki, czarne porzeczki, cytrusy i jabłka. Zawierają witaminę C, która wzmacnia odporność i łagodzi objawy infekcji. Ponadto ułatwia wchłanianie żelaza, które też bierze udział w budowaniu odporności.

Twój szkrab powinien jeść także wątróbkę, sery, żółtka jaj i masło. Produkty te zawierają witaminę A, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie błon śluzowych. Dla budowania odporności bardzo ważne jest też białko zwierzęce, którego niedobór osłabia organizm. Dlatego maluszek powinien jeść mięso, sery, jaja, ryby i drób. Pamiętaj także o czosnku, który działa jak naturalny antybiotyk. Wprawdzie większość dzieci za nim nie przepada, ale możesz go przemycić, dodając do sałatek, masła albo kanapek.

Wybierz chłód

Wysoka temperatura panująca w domu to jedna z najczęstszych przyczyn infekcji jesienno-zimowych u dzieci. - W ten sposób maluch przyzwyczaja się do ciepła. Dlatego gdy wychodzi na dwór w chłodne dni, szybko marznie. A wychłodzenie organizmu to pierwszy krok do infekcji, bo komórki odpornościowe w przeciwieństwie do wirusów gorzej działają w niskich temperaturach - tłumaczy dr Paweł Grzesiowski. By malcowi nieobcy był chłód, codziennie wietrz jego pokój i dbaj o to, by spał przy uchylonym oknie. Gdy rozpocznie się sezon grzewczy, przykręć kaloryfer, by wewnątrz było najwyżej 21°C. Często też nawilżaj powietrze w mieszkaniu, np. wieszając na kaloryferach pojemniki z wodą. - Jeśli będzie ono zbyt suche, śluzówka dróg oddechowych dziecka stanie się wysuszona. A wtedy drobnoustroje będą miały otwartą drogę, by wtargnąć do organizmu - wyjaśnia specjalista.

Chodź na spacery

Nie dopuść do tego, by twój malec całe dnie spędzał w kojcu lub przed telewizorem. Codziennie wychodź z nim na spacer. Specjaliści zalecają, by dzieci przebywały na dworze co najmniej 2 godziny dziennie - nawet wtedy, gdy są lekko przeziębione i mają katar. Jedynie podwyższona temperatura i silny kaszel powinny skłonić was do pozostania w domu.

Również silny wiatr, lejący deszcz, a zimą duży mróz (dla niemowlaka -10 °C, a dla starszego dziecka - poniżej -15°C) zwalniają ze spaceru. Gdy będziecie na dworze, zachęcaj smyka do ruchu na świeżym powietrzu. Niech jeździ na rowerze lub hulajnodze, biega, wspina się po drabinkach, a zimą - zjeżdża na sankach, szaleje na łyżwach i nartach. - Ruch na świeżym powietrzu sprawia, że wzrasta tętno, krew szybciej krąży, dzięki czemu do komórek ciała dociera więcej tlenu.

Dowiedz się więcej na temat: maluch | wody | odporność | organizm | układ odpornościowy | układ

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje