Dziecko bez nadwagi - zdrowy styl życia

Lekarze alarmują, że coraz więcej maluchów i nastolatków ma nadwagę. A to zapowiedź kłopotów ze zdrowiem. Jak uchronić przed nimi dziecko?

Wciąż istnieje przekonanie, że pulchny, mający apetyt maluch jest zdrowy i szczęśliwy. O ile krągłości u niemowlaka wydają się urocze i cieszą, to pulchne ciało przedszkolaka czy dziecka w wieku szkolnym powinno zaniepokoić. Pamiętajmy, że dodatkowe kilogramy w dzieciństwie mogą skutkować otyłością w dorosłym życiu. Z nadwagą wiążą się poważne choroby, jak np. cukrzyca czy nadciśnienie. Coraz częściej dotyczą one także dzieci. Ale też kłopoty z kośćmi, stawami. Za nadwagę rzadko odpowiadają geny, choroby przewlekłe. Głównie winne są złe nawyki żywieniowe całej rodziny oraz brak ruchu.

Reklama

Gdy organizm smyka dostaje więcej kalorii niż potrzebuje, dodatkowo ich nie spala, nadmiar odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. To, czy dziecko ma nadwagę, łatwo dostrzec gołym okiem. Jeśli jednak masz wątpliwości, czy waga jest w normie lub chcesz wiedzieć, o ile za dużo waży pociecha, skonsultuj się z pediatrą. Zważy, zmierzy twoje dziecko i uwzględniając jego wiek, wynik odniesie do odpowiedniej siatki centylowej. Tak dowiesz się, czy waga pociechy jest w normie. Jeśli jest za duża, warto działać natychmiast. Gdy dziecko nie ma nadwagi, także dbaj o jego dietę.

Małe dziecko (1-5 lat)

W pierwszych latach życia dziecka masz największy wpływ na kształtowanie się jego upodobań kulinarnych i nawyków żywieniowych. To od ciebie zależy, co dziecko je, kiedy, w jakiej ilości, a nawet, co polubi. Musisz też zapewnić smykowi możliwość spalenia kalorii, które jego organizm otrzymuje.

Jak nie dopuścić do nadwagi

  • Nie biegaj z łyżeczką - często karmienie kilkulatka polega na bieganiu za nim po pokoju z łyżeczką jogurciku, kanapką. Albo podawaniem jedzenia w trakcie oglądania bajki. W ten sposób maluch nie kojarzy posiłku z konkretną porą i jedzeniem przy stole. Uczy się, że "jedzenie w kółko", podjadanie czy pogryzanie czegoś podczas oglądania telewizji to norma. By nie stało się to nawykiem pociechy, ustal stałe pory posiłków.
  • Na spacer bez przekąsek - harce na powietrzu są obowiązkowe. Dziecko potrzebuje rozładować energię, spalić kalorie. Zrezygnuj więc z podawania w trakcie spaceru herbatników lub drożdżówki (bo dziecko zgłodniało). To nie ma sensu. Spalone w trakcie zabawy kalorie "zagryzane" są nowymi.

Gdy dziecko już ma nadwagę

  • Regularne, zdrowe posiłki. Dla małego dziecka nie można wprowadzać diet odchudzających. Mogą zaburzyć prawidłowy rozwój. Jeśli smyk waży ponad normę, zadbaj o właściwą ilość, częstotliwość i jakość posiłków. Pilnuj, by było ich pięć dziennie (3 duże, 2 mniejsze) w jednakowych odstępach czasu, np. co 3 godziny, bez podjadania między nimi. Dziecko powinno jeść produkty jak najmniej przetworzone, z niewielką ilością soli, cukru, lekkostrawne.
  • Zabawy ruchowe codziennie - kupuj zabawki, które będą prowokowały do ruchu, np. samochód na pedały, rowerek, zabawki, które trzeba pchać lub ciągnąć. Na dworze zaproponuj zawody ze skakaniem na jednej nodze, lepieniem bałwanów, itp.

Mały uczeń (6-12 lat)

Dziecko już samo świadomie wybiera, co chce jeść, robić. Ale jest dość podatne na to, co proponują mu inni. Patrzy na to, co jedzą jego koledzy. Kuszą go reklamy słodyczy, napojów i produkty w szkolnym sklepiku (niestety najbardziej te niezdrowe). Jednak wciąż to ty masz znaczący wpływ na to, jak odżywia się twoja pociecha.

Jak nie dopuścić do nadwagi 

  • Śniadanie koniecznie w domu - po nocnym odpoczynku organizm potrzebuje energii. Jeśli rano otrzyma odżywcze, wartościowe składniki, będzie z nich korzystał przez kolejne godziny. Wartościowe śniadanie to: porcja białka (mleko, chuda wędlina, jajko czy ser), węglowodanów złożonych (płatki zbożowe, owsiane, gruboziarniste pieczywo) oraz owoce lub warzywa, które powinny stanowić 50 proc. posiłku. Daj też dziecku drugie śniadanie do szkoły. Niech to będzie zdrowa kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z chudą wędliną. Do tornistra warto włożyć owoc lub zdrowe, np. owsiane ciasteczko i wodę zamiast soku.
  • Zadbaj o sen - badania wykazują, że niedobory snu zwiększają wydzielanie greliny - hormonu głodu. To sprzyja zaburzeniom metabolizmu i zwiększa ryzyko nadwagi. Z pójściem do szkoły przybywają nowe obowiązki, wrażenia i dzieci ich kosztem przestają się wysypiać. Twoje dziecko musi spać minimum 10-11 godzin na dobę!
  • Rozmawiaj o reklamach - ośmiolatek szybko ulega czarowi zachwalanych słodyczy, fast foodów, słodkich napojów. Rób komentarze do reklam, wyjaśnij dziecku, po co jest reklama. Pokaż smykowi, które produkty są lepsze, wartościowe.

Dowiedz się więcej na temat: otyłość | nadwaga | apetyt | dziecko | otyłe dziecko | kalorie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje