Antyrakowa czerwona cebula

Kanadyjscy naukowcy odkryli w cebuli dwie substancje skutecznie zwalczające komórki rakowe. Obecnie trwają prace nad przygotowanie specjalnych dodatków do jedzenia i suplementów diety. Zanim to jednak nastąpi warto wybrać się na zakupy do warzywniaka.

Jeśli ktoś chce chronić się przed rakiem - warto, aby często sięgał po czerwoną cebulę - wynika z nowej pracy zespołu z kanadyjskiego University of Guelph, opublikowanej w piśmie "Food Research International".

Naukowcy przetestowali pięć hodowanych w Ontario odmian cebuli. Wyjaśniają przy tym, że warzywo to zawiera wysokie stężenie substancji o nazwie kwercetyna, która wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Odmiany hodowane w Ontario mają - według badaczy - zawierać jej szczególnie dużo. Czerwona cebula produkuje jednocześnie duże ilości innej substancji - antocyjaniny, od której pochodzi charakterystyczna, ciemnoczerwona barwa. Związek ten nasila działanie kwercetyny.

Dlatego czerwona cebula okazała się szczególnie skuteczna w walce z komórkami nowotworowymi. Kiedy pobranymi z niej substancjami badacze potraktowali komórki raka okrężnicy, zaczęły one umierać. - Odkryliśmy, że cebula jest świetna w zabijaniu komórek nowotworowych - mówi kierujący eksperymentem Abdulmonem Murayyan. - Zauważyliśmy, że cebula aktywuje procesy, które skłaniają komórki nowotworu do śmierci. Stwarza ona niekorzystne dla komórek raka środowisko i zaburza komunikację między nimi, co spowalnia ich wzrost - wyjaśnia naukowiec. Niedawno badacze stwierdzili również zabójcze działanie cebuli na komórki raka piersi.

Autorzy badania mają kolejne plany. W następnym etapie badań chcieliby przetestować przeciwnowotworowe działanie cebuli w badaniach klinicznych. Niedawno opracowali też nowy sposób ekstrakcji z warzywa pożądanych związków - taki, który nie wymaga użycia szkodliwych chemikaliów. Uważają, że dzięki temu ekstrakt będzie można stosować jako dodatek do żywności albo w postaci suplementów. W międzyczasie namawiają do jedzenia zawierających cebulę sałatek i innych potraw.

PAP Nauka