Zdolności do czytania i matematyki mają wspólne podłoże genetyczne

Około połowa genów, które wpływają na to, jak dobrze dziecko czyta odgrywa również ważną rolę w rozwoju zdolności matematycznych.

Tak wynika z badań międzynarodowego zespołu, o których informuje pismo "Nature Communications". Autorzy pracy zastrzegają zarazem, że za kształtowanie się tych zdolności odpowiada w dużym stopniu również środowisko, w którym dziecko się rozwija i uczy.

Wychowanie ma wpływ na nasze geny

- Wykazanie istotnego wpływu czynników genetycznych nie oznacza, że nie możemy nic zrobić, jeśli dziecko ma trudności z nauką. Dziedziczność nie oznacza, że coś jest ustalone raz na zawsze. To znaczy jedynie, że potrzebny może być większy wysiłek ze strony rodziców, szkoły i nauczycieli, by pomóc dziecku uczyć się szybciej - komentuje współautor pracy prof. Robert Plomin z King's College w Londynie.

Genetykę trzeba odpowiednio wykorzystać

Zdaniem badaczy zrozumienie, od czego zależą złożone zdolności intelektualne jest istotne, by można było pomagać dzieciom maksymalnie wykorzystywać ich potencjał, zwłaszcza że - jak wskazują obserwacje - wiąże się to z lepszym, dostatniejszym i dłuższym życiem.

Od dawna wiadomo, że predyspozycje do matematyki i płynnego czytania, jak również wszelkie zaburzenia z tym związane (np. dysleksja) występują rodzinnie, jednak wiedza na temat konkretnych genów, które za to odpowiadają jest ciągle niewielka.

Czynniki genetyczne to tylko około 50 proc. sukcesu

Naukowcy z USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Australii pod kierunkiem dr. Olivera Davisa z University College w Londynie analizowali wpływ czynników genetycznych na zdolności do matematyki i czytania wśród par 12-letnich bliźniąt z ok. 2,8 tys. brytyjskich rodzin. Były wśród nich zarówno bliźnięta jednojajowe, których DNA jest identyczne w zasadzie w 100 proc. oraz dwujajowe, które różnią się pod względem genetycznym, jak każde rodzeństwo.

Dzieci były uczestnikami wieloletniego studium pt. Twins Early Development Study (TEDS). Wszystkie przeszły testy oceniające płynność czytania i rozumienie tekstu oraz rozwiązywały zadania z matematyki, zgodne z brytyjskim programem nauczania.

Naukowcy przeprowadzili też analizę całego genomu pod kątem występowania wariantów genetycznych, które mają związek ze zdolnościami do czytania i matematyki. Dodatkowo wykonali też analizy w grupie ponad 2 tys. niespokrewnionych ze sobą dzieci.

Jak wyliczyli, czynniki genetyczne mogą odpowiadać w około 50-60 proc. za zdolności do matematyki i czytania. W dodatku, około połowa wariantów genetycznych, które odpowiadają za jedną z tych cech, ma wpływ również na występowanie drugiej.

Dowiedz się więcej na temat: geny