Reklama

Zadbaj o kreatywny rozwój swojego dziecka

Nic tak nie rozwija wyobraźni dziecka jak własna twórczość. Warto o tym pamiętać wybierając dla swojej pociechy dodatkowe zajęcia.


Czy i dlaczego dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach plastycznych w przedszkolu?

Dorota Jankowska, koordynator zajęć plastycznych w wielokulturowym przedszkolu Our Preschool: - Dzieci chętnie uczestniczą w każdych zajęciach, na których coś dzieje. Sztuka daje duży margines swobody na wyrażanie różnych form ekspresji, zachęca do działań, które aktywują wyobraźnię dziecka, a jej, aż nie wypada ograniczać.

- Mi jako nauczycielowi, takie zajęcia otwierają pewną magiczną furtkę, za którą mieszkają szalone, dziwne pomysły przynoszące niespodziewane efekty pracy. Jako "ciocia" od plastyki mogę wejść do sali z dziwną rzeczą w ręku, popatrzeć tajemniczym wzrokiem po przejętych buziach, szeptem zakomunikować, że coś się wydarzy i nagle zaproponować stanie do góry nogami.

Reklama

- Zachęcam dzieci do wyrażania samych siebie poprzez zabawę łącząc ją z pięknym procesem tworzenia, w którym każdy z nas jest wielkim i wspaniałym artystą. Moje zadanie to odnaleźć odwagę w każdym maluchu i udowodnić wszystkim, że każdy potrafi być twórczy.

Czy dzieci chętniej pracują w grupie, czy wolą samodzielnie wykonywać prace?

- Z moich obserwacji wynika, że jest to sprawa bardzo indywidualna. W większości dzieci wolą pracować same, próbują wyłączyć się z otoczenia i stworzyć coś własnego, często spersonalizowanego.

Jest grupa dzieci - szczególnie chłopców, którzy podczas wykonywania pracy wchodzą na tereny "poboczne"- np. podczas tworzenia prac z nauki o perspektywie w projektowaniu ulicy pojawiały się szalone pojazdy, które oczywiście ścigały się ze sobą, konkurowały i miały przeróżne interakcje. Wyobraźnia ''szalała'' zachęcona do twórczości i przeradzała się w zabawę.

- Dziewczynkom łatwiej o skupienie, one potrzebują swojego terytorium i niechętnie wpuszczają innych w swoje dzieła. Za to u nich można zaobserwować, że podpatrują siebie po cichutku i jeśli na jakiejś pracy jest zielony łabędź ze złota koroną, to możemy spodziewać się, że u sąsiadki może pojawić się podobny ale jeszcze bardziej kolorowy i doskonały.

Co daje dziecku lepienie figurek z plasteliny, malowanie obrazków i inne plastyczne aktywności?

- Każda z wymienionych czynności to praca twórcza, przynosząca efekt w postaci konkretnego dzieła. Z kulki powstaje żyrafa, żyrafie projektujemy sami plamki, nazywamy ją, pozwalamy patrzeć oczkiem.

- Dziecko odkrywa, że jest w stanie stworzyć swoją własną przestrzeń, swoją opowieść, baśń, tak, jak samo czuje i widzi. Jest pewnego rodzaju demiurgiem, od którego zależy ten mały świat w jego rączkach.

- Daje mu to bardzo dużo, oprócz ćwiczenia ręki, jest to rozwój jego osobowości. Ciągłe używanie wyobraźni uaktywnia ją i wzbogaca. Jako nauczyciel ogromną wagę przywiązuję do analizowania pracy każdego dziecka z osobna.

- Każdy efekt aktywności plastycznej u dziecka wywołuje mój nieustający zachwyt, który oczywiście głośno wyrażam. Dzieci są wspaniałe i twórcze, bo wolne od ograniczeń. Stopniowo dorastając, w większości hamują swoją wyobraźnię. Może za często słyszą, że "to nie tak", "norma mówi inaczej", "ktoś robi coś lepiej" albo, że "jemu zawsze nic się nie udaje".

- Słowa i budują i ranią. Na naszych zajęciach dzieło jest zawsze wspaniałe a my jesteśmy wyjątkowi.

Czy tego typu zajęcia są potrzebne?

- To rzecz niezbędna w edukacji, wiele dzieci ma za dużo ograniczeń w domu, w szkole. Trzeba zapewnić im swobodę i podsuwać pomysły na spędzenie wolnego czasu, który można doskonale wypełnić twórczością.

Jak powinny wyglądać idealne zajęcia plastyczne w przedszkolu?

- Idealne zajęcia prowadzi zaangażowany nauczyciel, z pasją, którą będzie umiał przekazać małym i dużym słuchaczom. Kochający sztukę, szanujący postrzeganie piękna przez innych, nie krytykujący twórczości, która czasami odbiega od kanonów.

- Sztuka może nauczyć tolerancji i szacunku, a jeśli przekażemy to dzieciom, nie będzie w nich strachu, czy wstydu, że mogą czemuś nie sprostać. Pokażmy im, że są wolne i że każdy czeka na ich wypowiedź np. w postaci plastelinowego czy malarskiego świata. Wtedy zajęcia będą wyczekiwane i wyjątkowe.

Jak możemy bawić się z dzieckiem w domu, rozwijając jednocześnie jego zdolności manualne?

- Nasze możliwości są naprawdę nieograniczone. Na początek postawmy w dziecięcym pokoju duże pudło. Pomóżmy i zachęcajmy maluchy do zbierania w nim kawałków tekturek, papierów, złotek, skrawków tkanin ,guziki i cekiny.

- Nie omijajmy skarbów natury - ze spaceru również możemy przynieść prawdziwe cuda! A recycling? Daje możliwości nadania drugiego życia przedmiotom - to bardzo edukacyjna i twórcza dziedzina wykorzystywana w sztuce.

- Malowanie, wycinanie, origami, z którego możemy robić przepiękne dekoracje na domowe okna, pomysłów jest zbyt dużo do wymienienia. Cudownym pomysłem na wspólną kreatywną zabawę są teatrzyki paluszkowe. Malujemy w wybrane postacie swoje palce u rąk i próbujemy opowiadać wzajemnie bajki, próbując stworzyć z nich aktorów.

- Ja w swoim domu przerabiam, przetwarzam naprawdę wszystko, zachęcając do działań swoje dzieci. Zużyta butelka plastikowa? Popatrzmy jak możemy ją poobklejać i podziurkować, aby stworzyć z niej autobus do zabawy dla najmłodszej siostrzyczki.

- Córka marzy o małpce? W ruch idą nożyczki! Niepotrzebna biurowa koszula taty (bo one mają najlepsze płótno) i już razem wycinamy stworka z długim ogonkiem!

- Dziecko z kawałków tkanin i guzików projektuje pyszczek, mama zszywa, a potem wspólnie wypychamy maskotkę resztkami włókna z niepotrzebnej lub awaryjnie kupionej na tę okazję poduszki. Małpka zostaje przyjacielem na długie lata i ma niezastąpione miejsce w sercu dziecka, które jest dumne ze swojej pracy.

Czy przy tego typu zabawach mogą być pomocne seriale animowane?

- Dziecko oglądając zaproponowane przez rodzica bajki, związuje się z bohaterami i wybierając ulubioną postać przeżywa z nim jego przygody.

- Świat rzeczywisty jest ciekawy i ma ogrom nowości do odkrycia, ale czasem nieodgadniony i obcy z perspektywy małego człowieka. W odpowiedniej bajce wszystko jest przyjazne, a dziecko wyłuskuje swój ideał bohatera, który uosabia największe dla niego wartości.

- Postacie mówią językiem zrozumiałym dla malucha i cieszą się z tego samego, co dzieci, wyrażając głośno emocje. To atmosfera do naśladowania pozytywnych, twórczych czynności - także seriale animowane są bardzo pomocne we wszelkich działaniach artystycznych.

Jakie postacie, czy obiekty najczęściej pojawiają się w dziecięcych dziełach?

- Dziecięce prace pełne są smoków, dinozaurów, wszelkiego rodzaju pojazdów a także przecudnej urody księżniczek i pastelowych kucyków.

- Oczywiście chłopcy wybierają bohaterów imponujących im siłą, pomysłowością, a dziewczynki cenią najbardziej słodycz i eteryczność np. wróżek. Wynika to z chęci naśladowania, która towarzyszy nam przez całe dzieciństwo.

- Dzieci marzą, aby być odważne, dzielne, pokonywać wszelkie problemy z pomocą głośnego klaksonu lub dryfować po niebie za pomocą delikatnych skrzydełek. Równorzędnie w dziecięcych pracach pojawiają się zwierzątka. Dzieci odczuwają niesamowitą radość rysując lub malując futrzane pyszczki, które zawsze są przyjacielskie i wierne.

- Ogromną frajdę i kreatywną zabawę daje również wyszukiwanie faktur, materiałów do stworzenia imitacji sierści, piór czy łusek.

Czy po takich pracach można rozpoznać czy dziecko ma jakieś problemy? Czy zdarzyła się pani kiedyś taka sytuacja, że zwróciła pani uwagę na nietypową pracę?

- Praca plastyczna tworzona ręką człowieka, to zawsze obraz jego duszy i stanu umysłu. W przypadku dziecka, to jego przekaz o postrzeganiu świata, zwykle radosny i pozytywny, ale bywa że znajdą się tam elementy związane z jego lękami czy niedowartościowaniem.

- Aby wyłuskać rzeczy niepokojące trzeba mieć ogromną wiedzę psychologiczną. Łatwo przecież można ulec nadinterpretacji, np. w przypadku, gdy dziecko uwielbia rysować czarną kredką, dającą mu potrzebne do pracy walory i kontrast.

- Nauczyciel zawsze musi przyglądać się dziecku, jako dorosły, łatwo zauważy niepokojące elementy i przekaże swoje spostrzeżenia odpowiednim osobom. W swojej pracy nie miałam takiego zdarzenia. Myślę jednak, że i jako nauczyciel i jako matka zauważyłabym taką formę wołania o pomoc.

Ostatnie odkrycie na zabawę plastyczną to...

- Malowanie map w stylu retro. Tworzę za pomocą naparów z kawy i herbaty, miękkim pędzlem nakładając płyn na zwykły papier biurowy. Uzyskuję w ten sposób piękny, postarzany pergamin.

- Po wysuszeniu nanoszę patyczkiem maczanym w tuszu zarysy państw, kontynentów, wklejam małe ilustracje również ręcznie malowane elementy przyrody i zjawisk atmosferycznych.

- To doskonała zabawa dla dzieci zapewniająca doskonały start w świat magicznej geografii i malarskiego przedstawienia rzeczy zupełnie zwykłej, jaką jest mapa. Nie mogę doczekać się zajęć.

A w ramach inspiracji...

- Zapraszamy najmłodszych widzów, ich rodziców i opiekunów do rozwijania kreatywności dzięki animowanemu serialowi "Clay Play". Każdy odcinek bajki prezentuje bajecznie kolorowe kawałki plasteliny przemieniające się w kształty, które dzieci mogą zaobserwować w swoim otoczeniu.

- Po barwnej krainie, pełnej przedmiotów i zwierząt wykonanych z rozciągliwej masy, oprowadza sympatyczna postać o imieniu Roldo. Dzieci z ciekawością będą obserwować poruszające się w rytm melodii wesołe kawałki plasteliny, z których stopniowo wyłaniać się będą najprzeróżniejsze obiekty.

Serial "Clay Play" można oglądać codziennie o 7.05 i 14.55 w POLSAT JimJam.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: psychologia | wychowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy