Kogo lubi twoje dziecko?
Twoje dziecko stawia pierwsze kroki w nowej klasie. Adaptacja do życia szkolnego wymaga czasu i nie każdemu przychodzi z jednakową łatwością.
W grupie dzieci rządzą inne zasady, niż w domu, więc twoja pociecha zdana jest tylko na siebie. O tym, jaką przyjmie rolę w grupie i jak ułoży sobie relacje z innymi, decyduje wiele czynników.
Większość dzieci rozpoczynających naukę w szkole ma już za sobą sporo doświadczeń społecznych i całkiem dobrze radzi sobie z nawiązywaniem pozytywnych kontaktów z kolegami z klasy. Czasem jednak pojawiają się problemy - zdarza się, że dziecko jest izolowane od grupy, nie ma przyjaciół, wpada w złe towarzystwo, albo staje się ofiarą przemocy.
Inicjatywa należy do rodzica
Dzieci przeżywające trudności, niechętnie mówią o nich nawet nam, rodzicom. Czasami dlatego, że tak bardzo chcą stanąć na wysokości zadania, nie chcą nas zawieść lub rozczarować. W takiej sytuacji inicjatywa powinna należeć do dorosłego.
Zadaniem rodzica jest czujnie obserwować i wychwytywać zmiany w zachowaniu swojego dziecka, dopytywać o to, jak się czuje i jak sobie radzi w szkole. Zamknięte w sobie dzieci warto zachęcić do większej otwartości przy pomocy technik rysunkowych lub pisemnych.
Dzieci szukają akceptacji
Rodzice woleliby, aby ich pociecha wybierała na koleżanki i kolegów tylko pozytywne osoby, czyli takie, które wspierają ich prawidłowy rozwój, ale niestety, nie zawsze tak się dzieje.
Dzieci przede wszystkim szukają akceptacji i są podatne na wpływy, zwłaszcza w okresie poszukiwań własnej tożsamości. Niektóre z nich, aby zdobyć aprobatę i zaimponować innym, są w stanie nawet podejmować zachowania ryzykowne, lub takie, których zwyczajnie nie popierasz.
Przyjrzyj się znajomym
Jeśli chcesz pomóc dziecku nabrać większego dystansu i bardziej świadomie wybierać przyjaciół, albo po prostu chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym, jakie osoby znajdują się w otoczeniu twojej pociechy, zaproponuj jej wykonanie rysunku, na którym naszkicuje dzieci, z którymi ma najwięcej kontaktu.
Poproś dziecko, aby przy każdej osobie przymknęło oczy i pomyślało o niej. Zadaj mu pytania: co szczególnie lubisz u tej koleżanki/kolegi, czy jest coś w zachowaniu tej osoby, czego nie rozumiesz, albo jest coś, co cię denerwuje.
Zalety i wady danej osoby można następnie wyrazić konkretnym kolorem np. jeśli jakiś chłopiec czasem bywa agresywny można obrysować jego ręce czerwoną kredką. Na koniec poproś dziecko, aby popatrzyło na wszystkie rysunki i zastanowiło się, co z nich emanuje. Po kilku tygodniach można narysować te same osoby i porównać aktualne rysunki z poprzednimi.
Towarzysz dziecku podczas tej zabawy, powstrzymując się jednak od własnych komentarzy i negatywnych ocen. Ćwiczenie nie powinno służyć osądzaniu innych, ale być pomocą w nabraniu dystansu, innego spojrzenia na pewne sprawy dotyczące relacji jakie tworzy twoje dziecko.
Małgorzata Kamińska