Czy geniusz można odziedziczyć?
Współczesny system edukacji nazbyt często próbuje „wyprodukować” młodych ludzi zamiast wspierać ich w kształtowaniu osobowości przez wydobywanie ich indywidualnego potencjału. A gdyby tak w szkole Tomek mógł być Tomkiem, a Kasia Kasią? Autorzy książki "Geny i edukacja" twierdzą, że w procesie edukacji kluczowe jest głębsze rozumienie interakcji genów i środowiska.
Wiedza z zakresu genetyki coraz bardziej wpływa na nasze codzienne życie. Dlaczego by nie przymierzyć jej również do edukacji? Kathryn Asbury i Richard Plomin, autorzy Genów i edukacji, uważają, że wykorzystanie lekcji płynących z genetyki może być jednym ze sposobów pomocy dziecku w zrealizowaniu jego szkolnego potencjału.
Genetyka behawioralna pokazuje, że założenie iż dzieci są "białymi kartkami", które mają być uzupełnione przez doświadczenia zdobyte w rodzinie, szkole i w społeczeństwie, jest błędne.
Dlatego konieczne jest zrozumienie wzajemnego oddziaływania DNA i środowiska uczenia się - w tym czytelnikowi pomoże książka "Geny i edukacja".
Kathryn Asbury i Richard Plomin pokazują, jaki wpływ na zdobywanie umiejętności chociażby czytania pisania czy liczenia ma DNA.
Uwzględniają różnice między różnymi rodzajami inteligencji, sprawności fizycznej czy wymaganiami edukacyjnymi uczniów i stawiają tezę, że równość szans wymaga różnorodności szans.
I właśnie to stwierdzenie jest kluczem do budowy nowego, bardziej efektywnego systemu edukacji, który wykształci sprawnych obywateli światów, w których młodzi wykształceni w zgodzie ze swoim potencjałem ludzie zdecydują się zamieszkać.
Kathryn Asbury, Richard Plomin
Tłumaczenie: Małgorzata Guzowska