Reklama

Czy drogie zabawki "stymulujące" rozwój są rzeczywiście skuteczne?

Droga zabawka wcale nie musi być lepsza od taniej. Najważniejsze, żeby była bezpieczna i zainteresowała dziecko. Dużo większe znaczenie dla prawidłowego rozwoju ma jednak czynny udział w zabawie rodzica, który pokaże, co można robić nawet z najprostszą zabawką.

Jeśli w otoczeniu dziecka nic się nie dzieje, jeśli brakuje wrażeń wzrokowych i dźwięków (w tym głosu bliskich), nie otrzymuje ono bodźców stymulujących rozwój tej sfery. Istnieje kilka kryteriów doboru zabawek dla dzieci do 2. roku życia. Zabawka musi być przede wszystkim bezpieczna - nie może zagrażać małemu dziecku wkładającemu ją do ust.

Żaden z jej elementów nie może mieć ostrych zakończeń, którymi maluch może się skaleczyć, ani wymiarów mniejszych niż 3,5 cm, żeby - jeśli przypadkowo odpadnie - dziecko się nim nie zachłysnęło. Zabawki z materiału lub "futrzaki" muszą się nadawać do prania w pralce i nie mogą farbować. Materiały, z których wykonano zabawkę, nie mogą być trujące. W Polsce nie ma obowiązku atestowania zabawek dla dzieci.

Reklama

Najbezpieczniej jednak kupować zabawki posiadające odpowiedni atest (np. Państwowego Zakładu Higieny), który stanowi gwarancję, że zabawka nie jest szkodliwa, oraz opatrzone wyraźną informacją, dla jakich grup wiekowych jest ona przeznaczona. Zabawek oznaczonych znakiem przedstawionym na rycinie nie można dawać dzieciom, które jeszcze nie ukończyły 3. roku życia. Zabawka powinna sprawiać dziecku przyjemność i wzbudzać jego zainteresowanie. Powinna także nadawać się do wykorzystania w różnych warunkach.

Nie musi być droga, ani skomplikowana. Najlepszą zabawką jest ta, do której dziecko chętnie powraca. Dziecku w 1. roku życia potrzebne są zabawki stymulujące jego zmysły - kolorowe, pozwalające na poznanie różnych faktur i ciekawych kształtów.

Zabawki wydające dźwięki podczas poruszania (np. grzechotki) pobudzają rozwój czynności manipulacyjnych i koordynację wzrokowo-ruchową. Dziecko bawiąc się tak dobraną zabawką, uczy się w sposób naturalny. Od 2. roku życia dziecko zaczyna się bawić klockami - powinny być one duże, różnokolorowe i łatwe do układania. W tym wieku zadbaj także o zabawę dziecka w wodzie - doskonałą zabawką są proste kubki lub dzbanki - dziecko fascynuje przelewanie i wylewanie wody.

Nie obdarowuj małego dziecka kilkoma zabawkami jednocześnie i nie rób z jego pokoju "sklepu" z zabawkami.

Dziecko nie potrafi skupić uwagi na kilku zabawkach jednocześnie. Zbyt duża liczba zabawek w pokoju dziecka sprawia, że przestaje się nimi interesować, ponieważ ma problem z wyborem jednej, odpowiedniej do zabawy.

Dowiedz się więcej na temat: dziecko | rozwój | zabawki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy