Uniknij kłopotów z plecami

Opieka nad małym skarbem to nie lada wysiłek dla twego kręgosłupa. Podpowiemy ci, w jaki sposób go chronić i utrzymywać w dobrej formie.

Dolegliwości związane z bólem kręgosłupa przestały już być typową przypadłością starszych osób. Teraz skarży się na nie aż 80 proc. dorosłych - sporą część tej grupy stanowią młode mamy.

Reklama

Nic dziwnego: opiekując się dzieckiem, codziennie zmuszasz swój kręgosłup do dużego wysiłku. Wyjmujesz i wkładasz malucha do wózeczka, nosisz go, zbierasz zabawki z podłogi, dźwigasz ciężkie torby pełne niezbędnych rzeczy...

Efekt? Wieczorem łapiesz się za krzyż albo za kark, bo czujesz ból i odrętwienie.

Dlaczego? Pewnie w trakcie wykonywania codziennych czynności, obciążasz kręgosłup w niewłaściwy sposób.

Poza tym, jeżeli wcześniej prowadziłaś raczej siedzący tryb życia, a teraz również stronisz od gimnastyki, twoje mięśnie - które stanowią rusztowanie dla kręgosłupa - stały się słabe. Cały "ciężar" wykonywania rozmaitych czynności przechodzi więc na plecy.

Doradzimy ci, w jaki sposób można odciążyć kręgosłup oraz zadbać o to, by był mocny i wytrzymały.

Gdy zajmujesz się maluszkiem

Kiedy schylasz się, by wyjąć dziecko z łóżeczka, stojąc na wyprostowanych nogach, na twój kręgosłup działa przeciążenie równe naciskowi kilkuset kilogramów! Jeśli zrobisz to samo, lekko uginając kolana, twoje plecy tak mocno tego nie odczują. Właśnie dlatego główna zasada dbania o kręgosłup brzmi: zawsze równomiernie rozkładaj ciężar. Dzięki temu nie tylko unikniesz bólu, ale zapobiegniesz również wadom postawy.

To ci pomoże:

• Kiedy karmisz maleństwo, usiądź w fotelu, na kolanach ułóż poduszkę, podsuń ją w kierunku piersi i oprzyj na niej maleństwo. Nie napinaj niepotrzebnie ramion (długotrwałe napięcie mięśni może bowiem spowodować ból pleców). Przystawiaj dziecko raz do lewej, raz do prawej piersi.

• Jeśli nosisz brzdąca układaj go raz na jednej, raz na drugiej ręce. Trzymaj malucha blisko ciała, a nie na wyciągniętych ramionach. Nie garb się - pamiętaj o ściąganiu łopatek i prostowaniu pleców!

• Kiedy przewijasz smyka staraj się nie pochylać zbyt nisko. Najlepiej kup przewijak. Może być w formie oddzielnej szafki lub przenośnej nakładki, którą można położyć np. na łóżeczku.

• Podczas kąpania malca również dbaj o to, by twój kręgosłup nie był zbytnio przeciążony. Zamiast wstawiać wanienkę do wanny, lepiej ustaw ją na stole lub specjalnym stelażu.

• Gdy wyjmujesz maluszka z łóżeczka, ugnij lekko kolana i stopniowo zbliżaj się do dziecka. Nie pochylaj się gwałtownie do przodu, stojąc na prostych nogach - właśnie takie manewry nadwerężają kręgosłup.

• Jeśli wstajesz w nocy do dziecka, nie zrywaj się gwałtownie. Podnosząc się z łóżka, najpierw przekręć się na brzuch, potem podeprzyj rękami i unieś tułów. Dopiero później przekręć się na bok, opuść nogi i wstań - powoli! Wydaje ci się to nazbyt skomplikowane? Poćwicz. Jeśli wykonasz takie wzorcowe wstawanie kilka razy, w końcu wejdzie ci w nawyk.

Kiedy krzątasz się po domu

Jeśli będziesz przyjmować odpowiednią postawę podczas wykonywania codziennych prac domowych, nie tylko zapobiegniesz nadwerężeniu kręgosłupa. Unikniesz również niebezpiecznych urazów (np. wypadnięcia dysku, które jest bardzo bolesne).

To ci pomoże:

• Podczas zmywania i innych prac w kuchni stój prosto, w lekkim rozkroku, aby ciężar ciała opierał się równomiernie na obu stopach. Kiedy stoisz, nie opieraj się głównie na jednej nodze, bo wyginasz wtedy biodro i obciążasz plecy.

• Gdy obierasz ziemniaki, nie pochylaj zbyt nisko głowy i nie zakładaj nogi na nogę (stopy powinny być oparte całą powierzchnią na podłodze). Krzesło musi mieć dobre oparcie dla pleców, aby mogły przylegać do niego całą powierzchnią.

• Kiedy sprzątasz zabawki malca nie schylaj się, tylko kucaj! Aby twoje plecy pozostały wówczas proste, stań w lekkim rozkroku oraz ugnij kolana.

• Gdy niesiesz torby z zakupami rozłóż ciężar tak, by obie ręce były obciążone jednakowo. Podczas niewielkich zakupów najlepiej sprawdzi się plecak. W czasie większych... mąż, który pomoże nieść cięższe rzeczy.

• Podczas prasowania podnieś deskę mniej więcej na wysokość swoich bioder. Najwygodniej ci będzie, gdy ustawisz ją około 15 cm poniżej linii łokci.

• Jeżeli odkurzasz przyjmij postawę szermierza: jedną nogę wysuń do przodu i lekko ugnij, a drugą zdecydowanie napnij. Ręce zegnij w łokciach. Dzięki takiej postawie odciążysz kręgosłup.

• Pamiętaj o przerwach - długie stanie lub siedzenie w jednej pozycji nadweręża okolice szyi i krzyża. Dlatego rób sobie przerwy podczas sprzątania: pokręć głową, wykonaj kilka skłonów, porozciągaj się trochę, pooddychaj głęboko lub po prostu chwilę poleż - najlepiej z nogami uniesionymi do góry.

Dowiedz się więcej na temat: ciężar | kręgosłup

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje