7 tricków, by czuć się supermamą

Przytłacza cię zmęczenie, uważasz, że sobie nie radzisz? Nasi eksperci pomogą ci odzyskać wiarę w siebie.

Brak snu, nowe obowiązki, a czasem zbędne kilogramy po porodzie nie sprzyjają temu, by mieć dobry nastrój. Wiele młodych mam odkrywa nagle, że czują się mniej inteligentne, mniej pociągające i generalnie mniej wartościowe niż kiedyś. Poprosiliśmy więc ekspertów z różnych dziedzin, by podpowiedzieli, jak poczuć się supermamą i superkobietą. Bo przecież nią jesteś!

1. Podnieś swoją samoocenę

Reklama

Ewa Dobosz, psychoterapeutka

Dla wielu kobiet poczucie własnej wartości wiąże się ściśle z pracą. Kiedy przechodzą na urlop macierzyński, czują się warte mniej niż ich pracujące koleżanki. Zamiast cieszyć się czasem spędzanym z dzieckiem, wpadają w dołek. Zastanów się, czego ci brakuje z rzeczy, które robiłaś w pracy. Pewnie nie chodzi o pisanie raportów, prawda? Wykorzystaj czas, który masz teraz na podnoszenie swoich kwalifikacji. Zapisz się na kurs (np. językowy, robienia biżuterii czy prawa jazdy). Będziesz miała kontakt z ludźmi i motywację do tego, by zadbać o swój wygląd i włożyć coś innego niż wygodny dres.

2. Przetestuj nianię

Nina Bylicka, pedagog

Wracając do pracy, mamy często zadręczają się, czy ich dziecku nie dzieje się krzywda. Dlatego lepiej wcześniej upewnić się, że maluch zostaje z osobą godną zaufania. Smyk potrzebuje dwóch tygodni, by przyzwyczaić się do nowego opiekuna. Daj sobie i jemu ten czas: bądź w domu razem z nianią. Im więcej się o niej dowiesz, tym spokojniejsza będziesz, gdy zostawisz z nią malca. Zrób listę zaufanych osób, z których pomocy będziesz mogła skorzystać w awaryjnej sytuacji, np. gdy niania nagle się rozchoruje. Taka kartka z numerami bliskich, na których wsparcie możesz liczyć, umocni twoje poczucie bezpieczeństwa.

3. Idź na randkę z mężem

Tatiana Ostaszewska-Mosak, psycholog

Każda para potrzebuje czasu tylko dla siebie. Niekiedy wystarczy spojrzenie sobie w oczy, trzymanie się za rękę albo chwila rozmowy na temat niezwiązany z dzieckiem, aby znowu poczuć się blisko i być dla siebie atrakcyjnym. Jeśli wyrzuty sumienia zjadają cię za każdym razem, kiedy opuszczasz maluszka na dłużej, pomyśl o wyjściu z partnerem choć na godzinę. To da się zrobić nawet między karmieniami. Spacer tylko we dwoje, bez wózka albo kawa wypita na spokojnie przypomni ci, że wciąż jesteś kobietą i że on widzi w tobie nie tylko matkę jego dziecka, ale także swoją partnerkę.

4. Porozmawiaj o seksie

Dr Alicja Długołęcka, seksuolog

Po porodzie zarówno mężczyzna, jak i kobieta mogą być przytłoczeni nową sytuacją, a to odbija się na życiu seksualnym. Najlepszym sposobem na to, by znów poczuć się dobrze w relacji, jest szczera rozmowa. Nie musi ona wcale dotyczyć seksu bezpośrednio: tego, kiedy znów będziecie go uprawiać i czy potrzebny będzie wam żel nawilżający. Ważniejsze jest to, by mówić o swoich potrzebach, lękach - w ten sposób nie stracicie poczucia bliskości. Zamiast skupiać się na tym, czego nie możecie teraz robić, okazujcie sobie czułość. Leżenie w łóżku razem z dzieckiem to doświadczenie, które można przeżyć tylko w takiej sytuacji. Warto się na nie otworzyć, bo może bardzo wzbogacić waszą relację.

5. Naucz się mówić "NIE"

Teresa Graczyk-Mazurek, doradca personalny

Mamy, które wracają do pracy, boją się zarzutu, że - odkąd mają dziecko - gorzej pracują. Godzą się więc na rzeczy, które im nie odpowiadają. Chcą udowodnić, że radzą sobie ze wszystkim. Efektem jest ciągłe zmęczenie i poczucie winy wobec maluszka. Postaw na otwartą komunikację. Jeśli przełożony proponuje ci coś, na co nie chcesz się zgodzić (np. zostanie po godzinach), a głupio ci jest odmówić, poproś o chwilę do namysłu i wypisz na kartce powody, dla których ci to nie odpowiada. Poczujesz się pewniej i łatwiej będzie ci wyrazić swoje zdanie.

6. Spotkaj się z dorosłymi

Katarzyna Majewska, trenerka rozwoju osobistego

Młode mamy często twierdzą, że macierzyństwo odmóżdża. Telefony od męża czy teściów zaczynają się od pytania, czy maleństwo dobrze spało i ile zjadło. Z koleżankami rozmawiają o kupkach, zupkach i pieluszkach. Nic dziwnego, że czują się mniej błyskotliwe niż kiedyś. Spotkaj się z kimś, kto nie ma dzieci lub już je odchował. I spróbuj porozmawiać o czymś z nimi nie związanym: filmach, podróżach, kursie franka... Nie wiesz, czy jeszcze potrafisz? Zadawaj więc pytania - dialog na pewno się rozkręci, a ty zostaniesz uznana za uroczą rozmówczynię.

7. Jedz z głową

Joanna Drygiel, dietetyk

Odpowiednia dieta nie tylko zapewni mamie dobre samopoczucie, ale także lepszy nastrój. Może nawet pomóc w zapobieganiu depresji poporodowej. Dlatego warto zadbać o to, by posiłki były różnorodne, zawierały tłuszcze dobrej jakości (znajdują się np. w morskich rybach czy oliwie z oliwek) oraz białko, które daje siłę i energię. Jako młoda mama często jadasz w biegu, więc wybieraj zdrowe przekąski. Zamiast drożdżówki zjedz jakiś owoc lub garść orzechów. Poszukaj też w internecie listy produktów o niskim indeksie glikemicznym (np. na stronach poświęconych cukrzycy). Są wśród nich m.in. produkty pełnoziarniste oraz surowe warzywa. Opierając na nich swoją dietę, unikniesz skoków poziomu cukru, które wpływają na twoje emocje, a przy okazji... schudniesz!

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje