Reklama

Co wybrać dla dzieci w wieku 3-4 lata

Dzieci w wieku trzech i czterech lat intensywnie się rozwijają i są bardzo zainteresowane otaczającym ich światem. W związku z tym namawiają dorosłych na coraz to nowe zabawki, a producenci dokładają wszelkich starań, aby przyciągnąć ich uwagę. Żeby nie zgubić się w gąszczu możliwości, a przy okazji wspierać rozwój swojej pociechy, warto skoncentrować się na kilku obszarach.

Mały konstruktor  

Dzieci w trzecim i czwartym roku życia stają się coraz bardziej sprawne manualnie oraz w bardzo szybkim tempie rozwijają się intelektualnie. Etap budowania prostych brył, takich jak wieże i szeregi, już się zakończył i teraz maluch odkrywa, że może tworzyć złożone konstrukcje według własnego pomysłu.

Dorośli zazwyczaj wybierają popularne klocki typu lego, a dzieci, dostawszy jeden zestaw, domagają się kolejnych, coraz to nowych. Jeżeli jednak chcemy zatroszczyć się o rozwój funkcji konstrukcyjnych, lepszym pomysłem byłoby sprezentowanie tradycyjnych klocków drewnianych.            

Reklama

Ich przewaga polega na mnogości doświadczeń, jakie dziecko może zgromadzić podczas budowania. Klocki tradycyjne wymagają większej precyzji w ich piętrzeniu oraz planowania i oceniania, w jaki sposób stawiać kolejne elementy tak, by cała konstrukcja nie uległa zburzeniu.  

Plastyka 

Zabawy artystyczne warto proponować dzieciom trzy- i czteroletnim przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już wspomniano, intensywnie rozwijają swoją sprawność manualną i umiejętności nabyte w tym okresie będą stanowiły bazę dla nauki pisania. Po drugie, to okres ogromnej kreatywności i pomysłowości, które odpowiednio pielęgnowane będą rozkwitały w późniejszych latach.

Dawanie dziecku na tym etapie swobody w aktywności twórczej wpłynie także pozytywnie na jego samoocenę i przekonanie o własnej wartości.  

W wyborze materiałów plastycznych możemy puścić wodze fantazji (nie zapominając jednak o wskazaniach producentów dotyczących ograniczeń wiekowych do ich użytkowania).

Dla trzylatka odpowiednie będą:      

- kolorowe papiery    

- klej    

- nożyczki (jeśli obawiamy się udostępniać dziecku ostrych nożyczek metalowych, warto sięgnąć po alternatywne opcje - na rynku dostępne są nożyczki, które tną wyłącznie papier oraz takie, które przy użyciu dużej siły rozpadają się na części)    

- ciastolina    

- farby do malowania palcami    

- zestaw pieczątek o różnych kształtach    

- drobne elementy do przyklejania  

Ponadto dla czterolatka:      

- kolorowe brokaty   

- szablony do rysowania

- kolorowa bibuła    

- nitki, sznurki, wełna    

- patyczki kreatywne    

- papierowe talerzyki   

- plastelina    

- taśma klejąca dwustronna    

- kolorowe papiery samoprzylepne    

- farbki  

Zabawy w udawanie  

W trzecim i czwartym roku życia dzieci odkrywają, że można bawić się z rówieśnikami, a nie tylko obok nich. Dzięki temu przełomowemu odkryciu ich zabawy stają się dużo bardziej pomysłowe i złożone.

Zabawy tematyczne służą tak wielu obszarom rozwojowym, że trudno byłoby je wyliczyć. Są do nich potrzebne oczywiście odpowiednie zabawki, przede wszystkim figurki, nie oznacza to jednak, że należy kupować je bez umiaru - więcej nie oznacza wcale lepiej.  

Warto zdecydować się na zestaw przedstawiających różne zwierzęta (gospodarskie i dzikie), dobrej jakości lalki, duże misie (takie, które mogą być udawanymi "partnerami" w zabawie) i pacynki.

Postacie te potrzebują też odpowiedniego otoczenia, dlatego warto dostarczyć zabawki przedstawiające proste przedmioty życia codziennego - łóżeczka, kocyki, poduszki, plasterki, pudełka, kubeczki, garnki.

Nie przesadzajmy jednak z kupowaniem wieloelementowych zestawów, zawierających przedmioty, których przeznaczenia dziecko nie potrafi nawet jeszcze zrozumieć. Wszelkie braki dobrze przysłużą się rozwojowi dziecka, bo będzie ono musiało użyć wyobraźni aby je zastąpić (zbudować, narysować lub wyobrazić sobie).

Książki  

Dzieci w wieku trzech i czterech lat zazwyczaj już dość sprawnie posługują się mową, a czas ich koncentracji uwagi stopniowo się wydłuża (zwłaszcza jeśli dostarczymy im odpowiednich zabawek!).

Dlatego jest to dobry moment aby sięgnąć po bardziej złożoną literaturę, dzięki której dzieci rozwiną swoje umiejętności werbalne, pamięć, a także będą kształtować umiejętności społeczne.  

Warto nadal sięgać po książki bez tekstu, których założeniem jest opowiadanie o ilustracjach, ale jeszcze lepiej zacząć wprowadzać też krótkie teksty, a przede wszystkim skupić się na wierszach i rymowankach.

Książki pozwalające na oswajanie się z codziennymi dziecięcymi problemami (takimi jak rozstanie z rodzicami w przedszkolu, przyjaźnie, wycieczki czy wizyty u lekarza) dodatkowo pomogą nam w wychowaniu.

Nadal obowiązuje zasada, że wybór estetyki jest równie ważny jak treści. Dbajmy więc o to, aby książki były piękne, ilustrowane w sposób interesujący i przykuwający uwagę. 


Autor: Katarzyna Lis-Radomska Psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Pegaz.la w Gdyni

http://www.klubrodzica.com/zabawki-dla-maluchow-wybrac-dla-dzieci-wieku-2-4-lata/  

KlubRodzica
Dowiedz się więcej na temat: zabawki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy