Pierwsze warzywa

Jak wprowadzać dziecku warzywa?

Od nich zacznij rozszerzanie diety. Proponuj zarówno te powszechnie znane, jak i mniej popularne. Kalarepka, kabaczek czy bakłażan nie tylko smakują wyśmienicie, ale też świetnie nadają się dla brzdąca.


Reklama

Stanowią bogate źródło witamin, minerałów, węglowodanów i błonnika. Tych składników nie może zabraknąć w diecie dziecka, dlatego warto dołożyć starań, by maluch polubił różne warzywa. A jeśli ci na tym zależy, właśnie od jarzyn rozpocznij rozszerzanie diety.

Dlaczego? Bo jeśli najpierw podasz smykowi owoce, może się zdarzyć, że malec niechętnie będzie jadł to, co nie jest słodkie. Jakie warzywa możesz zatem podać w 1. roku życia?

Ziemniak (5.- 6. miesiąc)

Ziemniak jest delikatny w smaku, lekkostrawny (nie podrażnia żołądka), poza tym wyjątkowo rzadko wywołuje alergie. Jest doskonałym źródłem potasu.

Podany z kleikiem ryżowym lub kaszką kukurydzianą z pewnością posmakuje dziecku.

Możesz też połączyć purée ziemniaczane z marchewką ze słoiczka - w ten sposób otrzymasz jarzynkę o gęstej konsystencji i łagodnym smaku.

Ziemniaki znajdziesz w większości gotowych zupek i obiadków dla niemowląt.

Marchew (5.- 6. miesiąc)

Cenimy ją za piękny kolor i słodki smak. Zwykle jest pierwszym warzywem, które poznają maluchy - w postaci papki lub zupki.

Jeśli nie masz pewności, że marchew, którą chcesz poczęstować smyka, była hodowana bez pestycydów i sztucznych nawozów, lepiej podaj malcowi warzywo ze słoiczka.

Marchew kumuluje niezdrowe chemikalia z gleby, dlatego powinnaś wybierać taką, która pochodzi z pewnego źródła.

Popularna marchewka zawiera duże ilości beta- -karotenu (prowitaminy A), który odpowiada za jej barwę. Regularnie jedzona korzystnie wpływa na odporność dziecka.

Poprawia też wzrok, zwłaszcza ostrość widzenia (o ile serwuje się ją ugotowaną z dodatkiem odrobiny tłuszczu).

Jednak malec nie może jeść marchwi bez ograniczeń. Jeśli jego skóra nabierze żółtawego odcienia, lepiej nie podawać jej przez 2-3 tygodnie.

Dynia (5.- 6. miesiąc)

Sprawdza się w pierwszych przecierach dla maluszka, można z niej przygotować smaczną zupę. Dynia należy do warzyw sezonowych, ale poza sezonem warto sięgać po przeciery w słoiczkach. Podobnie jak marchew, dynia zawiera dużo beta-karotenu.

To warzywo bezpieczne - bardzo rzadko wywołuje alergię (a składniki pochodzące z nawozów sztucznych, np. azotany wchłania z gleby w małym stopniu).

Brokuły (5.- 6. miesiąc)

Są delikatne w smaku i lekkostrawne. Zawierają więcej witaminy C niż pomarańcze. A pod względem zawartości beta-karotenu znajdują się na wysokiej, piątej pozycji.

Maluszkowi warto podawać gotowe zupki z dodatkiem tego warzywa.

Pietruszka (5.- 6. miesiąc)

Korzeń pietruszki bogaty jest w związki o właściwościach moczopędnych i odtruwających. Ugotowana pietruszka może być ciekawym urozmaiceniem zupek maluszka i nadać im, niczym przyprawa, bogatszy smak.

Znajdziesz ją także w gotowych obiadkach dla niemowląt.

Kalafior (7.- 8. miesiąc)

To delikatne, lekkostrawne warzywo, godne polecenia dla każdego.

Młodszemu dziecku możesz je podawać w zupce, starszemu jako składnik sałatek lub dodatek do drugich dań (maluchy lubią jeść różyczki kalafiora polane masłem z tartą bułką).

Nie jest on wprawdzie bombą witaminową, ale za to zawiera duże ilości soli mineralnych.

Sprawdza się przy pierwszych próbach samodzielnego jedzenia.

Buraczek (7.- 8. miesiąc)

Niektórzy nazywają go specjalistą od zaparć. Jest w tym wiele prawdy, gdyż warzywo to zawiera duże ilości błonnika pokarmowego (ułatwiającego trawienie) oraz pektyn (które korzystnie wpływają na mikroflorę przewodu pokarmowego).

W burakach znajdziemy także sporą ilość potasu, żelaza i kwasu foliowego (te dwa ostatnie składniki chronią dziecko przed anemią).

Buraczki najlepiej dodawać do zupki warzywnej, a pod koniec roku można je podać jako jarzynkę do mięsa.

Jeśli purée z buraków dodasz do gotowego musu jabłkowego, otrzymasz smakowity deserek. Sięgnij też po gotowe obiadki dla niemowląt.

Dania z dodatkiem słodkawych buraczków (np. Barszcz ukraiński) z pewnością posmakują dziecku.

Dowiedz się więcej na temat: seler | magnez | dynia | szpinak | diety | marchew | kabaczek | witaminy | rozszerzanie diety | warzywo | smak | warzywa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje