10 rad na zdrową drzemkę

Jak sprawić, by dziecko dobrze spało nie tylko w nocy, ale także w dzień? Oto sprawdzone sposoby.

Niemowlę intensywnie rozwija się, dlatego potrzebuje snu w ciągu dnia. Taki wypoczynek jest równie wartościowy, co nocny. Dzięki niemu organizm regeneruje siły, przybywa w nim komórek odpornościowych, a mózg porządkuje zebrane wcześniej informacje. Układanie do drzemki jest o wiele prostsze niż wieczorne przygotowania do snu. Co jest konieczne?

Reklama

1. Wywietrz sypialnię
Im więcej tlenu w pomieszczeniu, tym lepiej. W dusznym pokoju drzemka zawsze będzie trwała krócej, bo spocony i przegrzany malec szybciej się obudzi. Zanim położysz dziecko w łóżeczku, najpierw wynieś je do innego pokoju i na 10 minut szeroko otwórz okno. Jeśli na zewnątrz jest chłodno, po jego zamknięciu odczekaj kolejne dziesięć minut, aż powietrze w mieszkaniu trochę się ogrzeje.

Warto pamiętać: Idealna temperatura do spania wynosi 19oC. Właśnie w takich warunkach buduje się lepsza odporność malca - to pierwszy krok do hartowania organizmu. . Od wiosny do jesieni warto pozostawiać w sypialni lekko uchylone (rozszczelnione) okno.

2. Podaj sycący posiłek

Kiedy brzuszek jest pełny, maluch od razu robi się senny. Wykorzystaj to i - zależnie od pory dnia - podaj dziecku np. kaszkę mleczną, mleko modyfikowane lub obiadek.

Warto pamiętać: Jeśli twoje dziecko jest karmione wyłącznie piersią, przystaw je na minimum 15 minut - przez pierwsze 3-4 minuty malec gasi pragnienie, dopiero potem najada się do syta. . Niektóre posiłki, np. zawierające cukry, pobudzają, dlatego deserek owocowy lepiej podaj po drzemce.

3. Przewiń, ale nie przebieraj

Zakładanie piżamki powinno zawsze poprzedzać sen nocny - to ułatwia niemowlęciu rozróżnianie pór dnia.

Warto pamiętać: Aby malcowi było wygodnie, załóż mu świeżą pieluszkę i zdejmij jedną warstwę ubrania, zwłaszcza ciepły sweterek. Okryj lekko szkraba cienkim kocykiem (by się nie pocił).

4. Nie zasłaniaj okien

To kolejny bardzo ważny element, dzięki któremu niemowlę reguluje rytm dobowej aktywności. Całkowita ciemność zwiększa wydzielanie nasennego hormonu - melatoniny, koniecznej do długiego, nocnego wypoczynku.

Warto pamiętać: Tworząc specjalne warunki sprawisz, że dziecku trudniej będzie zasnąć poza domem, gdy np. wyjedziecie.

5. Unikaj wszelkich zabaw

Aktywność i emocje, nawet te pozytywne, bardzo pobudzają. Nie licz na to, że szkrab wkrótce się zmęczy. Przeciwnie - zbyt wyczerpany lub podekscytowany zabawą nie będzie mógł zasnąć. A nawet jeśli zapadnie w drzemkę, szybko się obudzi i przez resztę dnia będzie płaczliwy i marudny. Warto pamiętać: Wypoczynek (i dzienny, i nocny) powinno poprzedzać wyciszenie (przytulanie, czytanie książeczki śpiewanie). Czas na aktywność przychodzi dopiero po drzemce. . Przenieś malca do sypialni nawet, jeśli nie bardzo ma na to ochotę i rozpocznij "procedurę" usypiania. W ten sposób dasz dziecku wskazówkę, że przyszła pora drzemki. Bądź konsekwentna, a unikniesz sytuacji, w której to dziecko dyktuje wszystkie warunki i zarządza twoim czasem.

6. Włącz po cichu radio

Maleństwo czuje się bezpiecznie w świecie stłumionych dźwięków, ponieważ jeszcze będąc w twoim brzuszku, stale słyszało odgłosy z wnętrza twego organizmu - bicie serca, pracę żołądka i jelit czy odgłosy ze świata zewnętrznego. Dlatego teraz monotonne dźwięki, np. szum działającej pralki, łagodna muzyka, rozmowa czy warkot aut z ulicy, wcale mu nie przeszkadzają w wypoczynku. Przeciwnie - mogą nawet zapewnić szkrabowi jeszcze większy komfort snu. Zatem układając niemowlę do drzemki, nie musisz chodzić na palcach...

Warto pamiętać: Grające niezbyt głośno radio zapobiegnie wybudzaniu się z powodu dzwonka telefonu, czy szczekania psa. Jednak nie podkręcaj muzyki zbyt głośno, bo hałas szkodzi wrażliwemu słuchowi dziecka i obciąża nadmiernie jego układ nerwowy (powodując stałe rozdrażnienie).

7. Ułóż malca w łóżeczku

Usypianie niemowlęcia przy piersi, na rękach czy w wózku być może jest skuteczne i wygodne, ale do czasu... Kiedy malec podrośnie, zwykle okazuje się bardzo kłopotliwe. Maleństwo szybko przyzwyczaja się do bujania i bliskości mamy i potem nie chce z tych przywilejów rezygnować. Dlatego już od maleńkiego warto uczyć smyka samodzielnego zasypiania w przytulnym łóżeczku. Warto pamiętać: Matczyną czułość możesz wyrazić na wiele sposobów, np. trzymając szkraba za rączkę, śpiewając mu kołysankę czy głaszcząc po główce. Maluszek także będzie się czuł bezpiecznie. . Odradzamy podawanie dziecku butelki z mlekiem lub sokiem tuż przed snem. Z wiekiem sączenie przez smoka napojów stanie się dla niego nawykiem, z którego trudno mu będzie zrezygnować. A sprzyja to rozwojowi próchnicy!

8. Unikaj przenoszenia

Kiedy stale przekładasz śpiącego maluszka z miejsca na miejsce, on w końcu straci orientację. "Co się dzieje, gdy śpię?", "Dlaczego ten pokój znika?". Jego podświadomy lęk może objawiać się trudnościami w zasypianiu. Dlatego maluszka warto układać w jego własnym kąciku. Łóżeczko zapewni mu też bezpieczeństwo - niemowlęta już od 5.-6. miesiąca zaczynają się wiercić czy obracać podczas snu, co grozi upadkiem!

Warto pamiętać: Przeniesienie śpiącego malca jest bezdyskusyjnie konieczne, gdy np. szkrab zdrzemnie się podczas jazdy samochodem.

9. Pozwól się wyspać

Jeśli szkrab śpi smacznie - dłużej niż zwykle - nie budź go. Dzieci czasem potrzebują więcej snu, np. w okresie intensywnego wzrostu (który następuje w sezonie wiosenno-letnim), podczas choroby czy w czasie rekonwalescencji.

Warto pamiętać: Budzenie malca usprawiedliwiają tylko szczególne sytuacje - próba samodzielnego "wyregulowania" snu pobudkami, może zakłócić naturalne procesy w organizmie niemowlęcia. W 1. roku życia dziecko powinno spać tyle, ile potrzebuje. Tu nie działa zasada, że jeśli malec wypoczywa więcej w dzień, będzie krócej spał w nocy!

10. Bądź gotowa na zmiany

Rytm drzemek zmienia się wiele razy w ciągu pierwszego roku życia (średnio co 6.-8. tygodni). Jak zaobserwować, czy maluch potrzebuje jeszcze drzemki o stałej porze, czy już z niej wyrasta? Pomocna będzie codzienna rutyna. Utrzymując stałe pory posiłków, spacerów i kąpieli łatwiej ocenisz, czy szkrab jest zmęczony i potrzebuje snu pomiędzy punktami w rozkładzie dnia, czy też jest gotów dotrwać np. od podwieczorku do kolacji.

Warto pamiętać: Wychodząc z dotychczasowego rytmu spania po południu, dziecko ma prawo co kilka dni uciąć sobie dodatkową drzemkę. Jeśli malec będzie marudził, pocierał oczy, połóż go - widocznie tego bardzo potrzebuje.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje