Sześciolatek w szkole?

Czy posłanie dziecka o rok wcześniej do szkoły to dobra decyzja? Przed jej podjęciem warto poznać opinię psychologa o kandydacie na ucznia - badania odbywają się w marcu.

Wszystkie dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą siedem lat, muszą obowiązkowo pójść do szkoły. Nauka rozpoczyna się we wrześniu. Tak więc Kasia, która urodziła się w styczniu, będzie miała wtedy 7 lat i 9 miesięcy. Wojtek zaś, jej przedszkolny kolega, przyszedł na świat pod koniec grudnia. Gdy pójdzie do pierwszej klasy, skończy 6 lat i 9 miesięcy. Czy dzieci mają równe szanse powodzenia w szkole, skoro wiadomo, że w takim wieku rok różnicy to bardzo dużo? Rodzice Marysi, urodzonej w lutym kolejnego roku, zastanawiają się, czy nie posłać córki wcześniej do szkoły. Marysia jest przecież młodsza od Wojtka tylko o dwa miesiące. Wychowawczyni w przedszkolu mówi, że dziewczynka jest inteligentna, szybko i dobrze wykonuje polecenia, umie liczyć do dziesięciu, radzi sobie z rozpoznawaniem literek, a nawet czyta krótkie teksty. Pani uważa, że Marysia w zerówce będzie się nudzić. "Zabierzemy jej rok dzieciństwa" - mówi mama. "Ale skoro tyle umie, to po co ma stracić tyle czasu" - odpowiada tata. Rodzice Marysi powinni dobrze zastanowić się, czy ich córka jest naprawdę gotowa do nauki w szkole. Z pomocą przyjdzie im psycholog z rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, opiekującej się szkołą, do której dziewczynka miałaby chodzić. Podczas dwóch spotkań psycholog przeprowadzi wywiad z mamą i zrobi testy dziecku, oceniając jego dojrzałość szkolną. Z opinią specjalisty rodzic musi zgłosić się do dyrektora szkoły do końca czerwca.

Reklama

CZY JEST DOJRZAŁE?

Dojrzałość szkolna to gotowość do podjęcia nauki, chęć uczenia się i taki poziom rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz społecznego, które pozwolą dziecku podołać szkolnym obowiązkom, odnaleźć się wśród rówieśników i osiągnąć sukces. Jest wynikiem dwóch procesów: dojrzewania i uczenia się. Zależy też od warunków, w jakich dziecko żyje, od jego zdolności, zainteresowań, atmosfery domu, w którym rodzice pomagają rozwijać zainteresowania, nabywać nowe umiejętności i wspierają w pokonywaniu trudności. Jeśli nawet psycholog wyda pozytywną opinię, stwierdzając, że sześciolatek jest gotowy do rozpoczęcia nauki, mama i tata muszą zastanowić się, czy warto podejmować taką decyzję i jaki wpływ na całą karierę uczniowską będzie miało wcześniejsze pójście ich dziecka do szkoły. Psycholog oceni umiejętności i potencjał intelektualny kandydata na ucznia. Ale to rodzice znają swoją pociechę najlepiej. Przecież mają możliwość obserwowania jej w wielu sytuacjach.

- Czy Marysia radzi sobie z emocjami, których w szkole będzie miała mnóstwo, czy raczej płacze z byle powodu, a szczególnie wtedy, gdy zdarzają się trudności lub porażki?

- Czy chętnie bawi się z rówieśnikami, czy wstydzi się i najczęściej stoi z boku?

- Jak się zachowuje, gdy wspólnie trzeba wykonać np. jakąś pracę plastyczną?

- Czy zawsze chce dominować, czy potrafi się podporządkowywać poleceniom dorosłych?

- Czy sama bardzo chce pójść już do szkoły?

To ważne pytania, na które mama i tata powinni sobie opowiedzieć. Bo kandydat na ucznia, nawet jeśli jest zaledwie przeciętny w pisaniu, czytaniu i liczeniu, bardzo dobrze sobie poradzi w szkole, jeśli jest wystarczająco dojrzały emocjonalnie oraz społecznie.

Dowiedz się więcej na temat: magda | psycholog | rodzice | sześciolatek | szkoły

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje