Natura i tradycja na talerzu

Nie jesteś miłośniczką fast foodów i jedzenia w biegu? To świetnie! Spróbuj zrobić krok dalej i zacznij prowadzić zdrową kuchnię. Na tej zmianie skorzysta nie tylko twoje dziecko!

Pośpiech towarzyszy naszemu życiu każdego dnia. Nawet jeśli swoim maluchom staramy się podawać jedzenie zdrowe i sprawdzone (np. dania w słoiczkach), sami często konsumujemy byle co.

Reklama

Niemal w każdej kuchni znajdują się zupy i sosy w proszku czy gazowane napoje. A nasze maluchy to widzą i przyswajają sobie ten niezbyt zdrowy styl życia i sposób żywienia. Zawsze jednak można zmienić przyzwyczajenia.

Spróbuj pokazać dziecku, że warto jeść w spokoju, bez popędzania. Że lepiej wybierać jedzenie wartościowe, choć jego przygotowanie zajmuje więcej czasu,, a rezygnować z produktów naszpikowanych chemicznymi dodatkami.

Przeciwstaw się niezdrowemu stylowi "fast food, fast life", czyli życiu i jedzeniu w pędzie. W zamian zacznij żyć "slow", w rytmie zgodnym z naturą.

Spiesz się powoli

Zmiany wprowadzaj bez pośpiechu i w takim stopniu, jak to jest możliwe. Zacznij od posiłków. Jeśli nie macie czasu spotkać się całą rodziną przy stole, zmieńcie to chociaż w weekendy (a jeśli się da, także w niektóre wieczory).

Oczywiście do wspólnego stołu zaproś obowiązkowo dziecko. Najlepiej posadź je w wysokim krzesełku i pozwól jeść razem z wami. W ten sposób maluch poczuje się pełnoprawnym członkiem rodziny.

Wspólny posiłek powinien przebiegać bez pośpiechu i poganiania brzdąca. Niech je w swoim tempie, tyle ile potrzebuje (nie przymuszaj go do jedzenia). Pamiętaj, by wyłączyć telewizor, postaraj się też ładnie nakryć stół i podać potrawy w atrakcyjnej formie - nawet jeśli to tylko jajecznica. A jeśli twój malec ma już 3 lata, zaproś go także do wspólnego przyrządzania posiłku.

Kilkulatek świetnie poradzi sobie choćby z porwaniem liści sałaty i wymieszaniem ich z jogurtem. A maluch wpuszczony do kuchni uczy się samodzielności i zasad zdrowego żywienia.

Być może kiedyś to zaprocentuje i za 10 lat twoje dziecko zaspokoi głód kanapką z chleba pełnoziarnistego z dużą ilością warzyw, a nie hamburgerem.

Gotuj zdrowo

Spróbuj prowadzić kuchnię prostą, ale opartą na produktach jak najmniej przetworzonych. Zrezygnuj z budyniów i galaretek z torebki, zupek instant, kostek rosołowych, sztucznych przypraw w proszku lub ziarenkach, gotowych dań do podgrzania w kuchence mikrofalowej.

To produkty nieodpowiednie dla dziecka (zawierają wiele związków chemicznych, które decydują o smaku, barwie i zapachu potrawy).

Gotuj tak, jak robiły to nasze prababcie, ale przestrzegaj też zasad zdrowej kuchni dla dzieci.

• Stosuj naturalne mieszanki ziołowe. Możesz nawet założyć z dzieckiem hodowlę ziół. Wystarczy że w sklepie ze zdrową żywnością kupicie sadzonki i zasadzicie je w doniczkach lub skrzynkach. Zioła z własnej hodowli na pewno korzystnie wpłyną na smak potraw.

• Posiłki przygotowuj bez pośpiechu. Zupę (np. rosół z kurczaka i wołowiny) przyrządzaj na wolnym ogniu, nie doprowadzając potrawy do mocnego wrzenia. Niech się gotuje nawet 3 godziny. Aby otrzymać znakomity smak, dodawaj tylko naturalne przyprawy (np. kilka ziarenek pieprzu, ziele angielskie, listek laurowy, czosnek).

Dowiedz się więcej na temat: tradycje | 'Fast' | owoce | jaja | smak | maluch | potrawy | dziecko | natura | tradycja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje