Sokowirówka

Warzywny czy owocowy? Klarowny czy przecierowy? Jeżeli przed półką z sokami dla dzieci czujesz się kompletnie skołowana, podpowiemy ci, czym najlepiej się kierować, dokonując wyboru.

Soki zawierają wiele cennych składników, dlatego warto je podawać dzieciom. To przede wszystkim wartościowe źródło witamin, zwłaszcza witaminy C. Zawierają również beta-karoten, witaminy z grupy B, E i kwas foliowy oraz składniki mineralne (np. potas, fosfor, magnez, żelazo, wapń, cynk, selen). Soczki przeznaczone dla niemowląt są środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Oznacza to, że powstają wyłącznie z najzdrowszych warzyw i owoców, nie zawierają konserwantów ani innych sztucznych dodatków.

Na dobry początek

Reklama

Dziecko karmione piersią, po raz pierwszy może spróbować soczku po 6. miesiącu życia, natomiast maluch karmiony butelką - w 5. miesiącu. Najlepiej zacząć od podania brzdącowi kilku (3-5) łyżeczek jedno składnikowego soczku. Jeśli maluch zaakceptuje przysmak, powoli zwiększaj porcję. Gdy dziecko będzie pić niechętnie, spróbuj zmieszać sok z wodą, aby złagodzić jego wyrazisty smak.

Po który sięgnąć?

W menu maluszka powinny znaleźć się różne rodzaje soków. Możesz wybierać między owocowymi, warzywnymi lub mieszanymi o różnej konsystencji i stopniu klarowności. Sprawdź, czym się różnią i kiedy warto je podawać brzdącowi.

soki owocowe

Mogą być zrobione z jednego lub kilku gatunków owoców. Najzdrowsze są te mające w swoim składzie 100 procent owoców (zwykle są produkowane z zagęszczonego soku i wody w takich proporcjach, jakie występują w owocach). Są to produkty pasteryzowane. W menu malucha jako pierwszy zwykle gości soczek jabłkowy. Najlepiej, by był przecierowy (wspomaga ogólną odporność, działa antywirusowo, zawiera witaminy C i A, pektyny, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę, astmę i przeciwdziała otyłości). Kupując soczki, pamiętaj, że nie wolno ich podawać bez ograniczeń. Serwowane w nadmiarze zwiększają ryzyko nadwagi. Poza tym nawet soki niedosładzane zawierają naturalne cukry (fruktozę, sacharozę, glukozę), które mogą mieć wpływ na osłabienie apetytu brzdąca. Według dietetyków półroczne dziecko powinno wypijać co dzień około 50-100 ml soku owocowego, a roczne - ok. 150 ml. Nie powinno się podawać malcom soczku w nocy (to może prowadzić do powstania próchnicy).

Dowiedz się więcej na temat: maluch | smak | dziecko | owoców | jabłka | witaminy | sok | soki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje