Pyszne i zdrowe dary jesieni

Owoce i warzywa kuszą nas smakiem, aromatem i intensywnymi kolorami. Sprawdź, co zrobić, by także maluch je polubił i czerpał z nich to, co najlepsze.

Jesienią warzywa i owoce smakują najlepiej. Są dojrzałe, dorodne, bogate w składniki odżywcze. Poznaj smakołyki, które warto zaproponować brzdącowi w pierwszej kolejności i sprawdź, jak można je wykorzystać.

Reklama

Śliwki (po 7. miesiącu)
Te smaczne owoce zawierają spore ilości błonnika pokarmowego i sorbitolu - cukru o lekkim działaniu przeczyszczającym, dzięki czemu mają korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego. W sezonie warto więc serwować je brzdącom codziennie, np. na deser.

Nasza propozycja: Śliwkowa pianka

W małej ilości wody namocz półtorej łyżeczki żelatyny. Zagotuj pół szklanki soku jabłkowego i dodaj namoczoną żelatynę.

Wymieszaj i wstaw galaretkę do lodówki. Umyj 4 duże śliwki, obierz je, usuń z nich pestki i zmiksuj owoce. Do lekko tężejącej galaretki dodaj świeży mus i pół kubeczka jogurtu naturalnego. Zmiksuj całość na puszystą masę i przełóż do salaterek.

Gruszka (po 6. miesiącu)

Zawiera witaminy A, C i z grupy B, magnez, potas oraz błonnik, który usprawnia procesy trawienne. Maluszek z apetytem zje owoc skrobany łyżeczką, ale możesz mu także przygotować pyszny mus. Nasza propozycja: Mus z gruszki i marchwi

Marchew umyj, obierz i opłucz. Zetrzyj ją na tarce o małych oczkach i odciśnij sok. Umyj i obierz dojrzałą gruszkę, usuń z niej gniazdo nasienne. Zmiksuj i dodaj sok z marchwi. Wymieszaj.

Dynia (po 5. miesiącu)

Jest nie tylko kolorowa i okazała, ale także bezpieczna dla dzieci, bo rzadko wywołuje alergie. Stanowi świetne źródło beta-karotenu (który m.in. pobudza odporność i jest silnym przeciwutleniaczem), zawiera też inne cenne składniki (np. błonnik oraz witaminę C, z grupy B, a także wapń, żelazo, magnez, potas). Po 3. roku warto zapoznać malca także z pestkami dyni. Można je chrupać zamiast chipsów, dodawać do sałatek i domowych ciastek.

Nasza propozycja: Delikatna zupka dyniowa

Słodkie jabłko umyj i obierz ze skórki, wykrój gniazdo nasienne, pokrój owoc na kawałki. Umyj dokładnie dynię, odkrój kawałek, obierz go i pokrój warzywo w kostkę. Odłóż trzy czwarte szklanki jego miąższu.

Nalej do garnka pół szklanki wody, zagotuj ją, przełóż dynię i jabłko. Gotuj je, aż będą miękkie. Dodaj oliwę i zmiksuj całość na gładką puszystą masę. Jeśli chcesz, by zupka była bardziej treściwa, możesz ją zagęścić łyżeczką kleiku ryżowego.

Ziemniak (po 5. miesiącu)

To warzywo delikatne w smaku, lekkostrawne, bogate w błonnik, potas oraz witaminy: C, K i z grupy B. Sięgnij po nie, jeśli zastanawiasz się, jakie warzywo podać jako pierwsze podczas rozszerzania diety.

Na początek najlepszy jest ziemniak ugotowany w niewielkiej ilości wody. Jednak więcej wartości odżywczych mają ziemniaki ugotowane na parze, w łupinach lub pieczone. A starszemu brzdącowi, który lubi wyraziste smaki, warto zaproponować sałatkę.

Nasza propozycja: Ziemniaczana impresja (po 2. roku życia)

Ugotuj 3 ziemniaki, obierz je, pokrój w grubsze plastry. Słodko-winne jabłko i 2 nieduże kiszone ogórki obierz ze skórki i pokrój w kostkę.

Posiekaj drobno koperek. Przełóż składniki do miski, dodaj odrobinę oliwy z oliwek, dokładnie wymieszaj. Sałatkę podawaj na zimno lub ciepło.

Dowiedz się więcej na temat: maluch | winogrona | orzechy | witaminy | warzywo | jabłka | plastry | wody | magnez | błonnik | dary | warzywa | PROPOZYCJA | owoce

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje