Medyczne odkrycie: Kurkuma

Od lat stosowana w kuchni jako przyprawa, teraz święci triumfy jako... lek! Sprawdź, dlaczego warto dodawać ją do potraw.

Poprawia odporność na infekcje

Reklama

To zasługa tzw. kurkuminy, która podnosi w organizmie poziom przeciwbakteryjnej, antywirusowej i przeciwgrzybiczej katelicydyny. Chroni nas to np. przed gruźlicą.

Nasza rada! Kiedy zauważamy u siebie pierwsze objawy infekcji (np. katar), warto zacząć dosypywać kurkumę do przyrządzanych potraw, popijać napar z niej (z cytryną, imbirem i odrobiną pieprzu) lub dodawać przyprawę do herbaty.

Chroni przed chorobą Alzheimera

Składnikiem, który o to dba, jest tumeron. Pobudza on namnażanie się i różnicowanie komórek macierzystych w mózgu oraz przyspiesza procesy naprawcze. Pomaga też organizmowi pozbyć się złogów, które powodują zaburzenia pamięci oraz nastroju i prowadzą do choroby Alzheimera.

Nasza rada! Sposobem na zwiększenie (ponad tysiąckrotne!) działania kurkumy i lepsze jej wchłanianie jest spożywanie jej z dodatkiem pieprzu lub papryki.

Wzmacnia oraz regeneruje wątrobę

Substancje aktywne zawarte w kurkumie pobudzają wydzielanie się żółci, która jest niezbędna do prawidłowego trawienia tłuszczów. Poza tym chronią komórki wątroby i wspomagają ich regenerację.

Nasza rada! Z uwagi na żółciopędne działanie nie należy stosować kurkumy w chorobach, w których przepływ żółci w drogach żółciowych jest utrudniony, m.in. w kamicy.

Zapobiega 3 nowotworom

Kurkumina ma także silne działanie przeciwnowotworowe, gdyż wyszukuje w organizmie złośliwe komórki rakowe i niszczy je. Dzięki temu nie tylko zmniejsza ryzyko nowotworu, ale też hamuje rozwój choroby. Zbadano, że dieta bogata w kurkumę pomaga uchronić się przed rakiem piersi, płuc, jelita grubego i wątroby.

Nasza rada! Dawka lecznicza kurkumy polecana dla dorosłych to: 1-3 g sproszkowanego korzenia, 400-600 mg 3 razy dziennie w przypadku kapsułek lub 30-90 kropli płynnego ekstraktu.

Wspomaga pracę serca

Związek kurkuminy wykazuje również działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne, dzięki czemu pomaga utrzymać serce oraz układ krążenia w dobrej kondycji. Dodatkowo obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz przeciwdziała zlepianiu się płytek krwi, poprawiając krążenie i zmniejszając ryzyko miażdżycy tętnic.

Nasza rada! Aby wykorzystać cenne właściwości kurkumy, można stosować ją na co dzień w kuchni, dodając np. do zup, kasz, sosów, dipów, koktajli lub wypieków.


Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Dowiedz się więcej na temat: kurkuma

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje