Widząc gesty niemowlęta "lepiej" słyszą słowa
Kluczową kwestią w procesie uczenia niemowląt nowych słów jest gestykulacja ich matek. Ruchy rąk są tym, co najskuteczniej przyciąga uwagę maluchów i uruchamia ich pamięć - doszli do wniosku naukowcy z dwóch amerykańskich uczelni.
Wyniki swoich badań zaprezentowali w Berlinie, podczas konferencji International Society on Infant Studies (ISIS).
Naukowcy z Ithaca College w stanie Nowy Jork i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (USA) wykorzystali technologię Eye Tracking (inaczej zwaną okulografią) do prześledzenia ruchów gałek ocznych niemowląt uczonych przez swoje matki nowych słów.
Dzięki pomiarom źrenicy oka określali, kiedy następuje najsilniejsze pobudzenie maluchów, identyfikowali obiekty, na których koncentrują one największą uwagę, a także stwierdzali, w którym momencie uruchamia się ich pamięć robocza.
Okazało się, że najważniejszym czynnikiem warunkującym skuteczność nauki były wykonywane przez matkę w trakcie wypowiadania nowego słowa gesty.
To właśnie ruchy rąk kobiety powodowały najsilniejsze pobudzenie uwagi dziecka i wyzwalały jego koncentrację, skupiając ją bezpośrednio na pożądanym obiekcie, którym w tym przypadku było wprowadzane słowo.
Jak tłumaczy jedna z autorek badania, dr Nancy Rader z Wydziału Psychologii Ithaca College, można obrazowo stwierdzić, że widząc gesty, niemowlęta lepiej słyszą słowa.
Ostateczne wnioski, jakie autorzy wysnuli ze swego badania, głoszą, że dzieci między 9 a 15 miesiącem życia uczą się nowych słów znacznie łatwiej, gdy są im one prezentowane w towarzystwie gestów, niż bez nich.