Krępujące dolegliwości

O pewnych ciążowych przypadłościach wstydzisz się rozmawiać nawet z lekarzem? Nie ty jedna. Rozwiązujemy problemy, które wprawiają przyszłe mamy w zakłopotanie.

Słyszałaś, że ciążowe dolegliwości bywają nieprzyjemne. Byłaś przygotowana na poranne mdłości, dziwne zachcianki oraz częste odwiedzanie toalety.

Reklama

Najlepsza przyjaciółka wspomniała o bolesnych piersiach, senności i opuchniętych nogach. Nikt jednak nie uprzedził cię o najbardziej kłopotliwych przypadłościach, do których trudno przyznać się nawet własnej mamie.

My podzielimy się z tobą wiedzą na ich temach bez owijania w bawełnę.

Problem: To dopiero piąty miesiąc, a z moich piersi wycieka mleko. Czy to normalne?

Rozwiązanie: Tak. Już w połowie ciąży hormony mogą dać sygnał organizmowi do rozpoczęcia produkcji siary, czyli żółtawej wydzieliny, która z czasem zmieni się w wodniste, bardziej pożywne pierwsze mleko.

Jedyną radą na pokarmowy falstart jest noszenie wkładek laktacyjnych. Pamiętaj jednak o ich częstym zmienianiu. Jeśli będą wilgotne, mogą podrażnić piersi i spowodować wysypkę.

Uwaga: Unikaj gorących kąpieli - ciepła woda ogrzewa piersi, a to może nasilać wycieki. Problem: Czuję ból i pieczenie w okolicy odbytu. Czy mam hemoroidy?

Rozwiązanie: Jest to wielce prawdopodobne. Żylaki odbytu pojawiają się u tych ciężarnych, które mają problemy z zaparciami. Na powstawanie hemoroidów duży wpływ ma powiększenie się objętości krwi w organizmie ciężarnej - żyły stają się mniej sprężyste i podatne na obrzęki.

Dodatkowo przepływ krwi utrudnia powiększająca się macica. Nie dopuszczaj do zaparć - dbaj o to, by twoja dieta była bogata w błonnik, owoce i warzywa.

Pij dużo wody i soków owocowych (około 10 szklanek dziennie).

Bolesne "wypustki" przemywaj naparem z kory dębu (ma działanie przeciwzapalne), możesz robić także okłady z lodu (zmniejszają obrzęki).

Uwaga: Jeśli poczujesz świąd i pieczenie lub zaobserwujesz krwawienie z okolic odbytu, skontaktuj się z ginekologiem. Poproś o polecenie bezpiecznych maści lub czopków na hemoroidy - trzeba zaleczyć je przed porodem, by uniknąć powiększenia się guzków podczas parcia.

Problem: Pocę się bardziej niż zwykle. Czy jako ciężarna jestem skazana na plamy pod pachami?

Rozwiązanie: Gruczoły wydzielają pot, kiedy trzeba obniżyć podwyższoną ciepłotę ciała, a właśnie taką ma kobieta w ciąży. Podwyższenie temperatury powoduje progesteron, który rozszerza naczynia krwionośne.

Przyczyną nadpotliwości jest także obecność maluszka w twoim brzuchu - teraz twój organizm musi dbać o termoregulację was obojga.

Pij dużo wody.

Pocąc się, tracisz sole mineralne - ich niedobory mogą powodować skurcze łydek, obrzęki, a nawet problemy z nerkami.

Unikaj pikantnych potraw, nie tylko wzmagają pocenie, ale sprawiają, że pot ma nieprzyjemny zapach. Przecieraj się chusteczkami nawilżającymi, zwłaszcza okolice pach, gdzie znajduje się najwięcej gruczołów potowych.

Uwaga: Jeśli chcesz się odświeżyć, bierz częste prysznice - w ciepłej, ale nie w gorącej wodzie (powinna mieć nie więcej niż 36oC).

Problem: Dlaczego nie potrafię powstrzymać wiatrów i ciągle czuję się wzdęta?

Rozwiązanie: Ciąża sprzyja gromadzeniu się gazów w układzie pokarmowym, dlatego nie zdziw się, jeśli gazy będą wydostawać się z ciebie częściej.

W tym czasie organizm produkuje duże ilości progesteronu, który rozluźnia wszystkie mięśnie, co spowalnia pracę jelit i procesy trawienia. Progesteron rozluźnia też mięśnie odbytu, dlatego masz teraz mniejszą kontrolę nad zwieraczami.

Warto pamiętać, że głównymi winowajcami gromadzenia się powietrza w jelitach są węglowodany, a zwłaszcza jeden z nich - rafinoza.

Znajduje się np. w grochu, fasoli i kapuście. Na niektóre osoby źle działa także nadmiar fruktozy (czyli cukru obecnego w owocach). Aby uniknąć gazów w jelitach, jedz częściej, ale mniejsze ilości.

Unikaj tłustych, smażonych i wzdymających potraw oraz napojów gazowanych. Jeśli czujesz się wzdęta, w pozbyciu się gazów pomoże ci energiczny spacer albo gimnastyka. Możesz pić także herbatę koperkową albo napar z rumianku.

Pracę układu pokarmowego poprawiają również jogurty, kefiry oraz zsiadłe mleko.

Uwaga: Podczas posiłku dokładnie żuj każdy kęs - jedząc w pośpiechu, połykasz więcej powietrza, a to sprzyja gromadzeniu się nadmiaru gazów.

Dowiedz się więcej na temat: mleko | hormony | Piersi | organizm | mięśnie | problemy | problem

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje